Efter förhandlingar med Metros ägare Christen Ager-Hanssen i helgen står det nu klart att Samhällsnytts ägarbolag tar över den krisande gratistidningen. Köpesumman blir symboliska 1 krona men i gengäld övertar Samhällsnytt de mångmiljonfordringar som finns på Metro. (OBS! Denna artikel publicerad 1 april som ett aprilskämt.)

Tingsrätten gav nyligen Metro klartecken för rekonstruktion som alternativ till konkurs. I slutet av veckan stod det emellertid klart att en sådan var dömd att misslyckas efter att flera aktörer som tidigare förklarat sig beredda att gå in med kapital ändrat sig.

– Vi hörde av oss till Ager-Hanssen på Custos redan när uppgifterna om att tidningen var på obestånd började läcka ut men fick då kalla handen, berättar Samhällsnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind.

Vad är det som har skett sedan dess som fått ägaren att ändra sig?

– Flera saker. Att tryckeriet stoppade utgivningen är en faktor, en annan är att de tidigare finansiärerna fått kalla fötter. Sedan den första kontakten har vi också hunnit ta fram en solid plan för hur tidningen kan drivas vidare med vinst och skulderna saneras.

Det är rätt stora fordringar det handlar om, siffran 59 miljoner har nämnts. Hur ska Samhällsnytt klara det?

– Jag kan i nuläget inte avslöja några detaljer kring skuldsaneringen utöver att vi lyckats få löften om substantiella nedskrivningar samt att vi har en stark finansiär i ryggen.

Vem är det?

– Det är jag tyvärr förhindrad att yppa fram tills köpeavtalet är påskrivet, vilket om allt går som planerat kommer att ske i mitten av veckan.

Kan du säga något om de publicistiska planerna?

– Tanken är att göra Metro till Sveriges första konservativa papperstidning i modern tid. Formellt har Metro kallat sig ”politiskt obunden” men slagsidan åt vänster har varit påtaglig. Där blir det nu en tvär politisk gir. Vi vill bryta den vänsterliberala hegemonin i det svenska medielandskapet och öka mångfalden, något vi tror är bra för demokratin.

Har ni förankrat detta hos Metros redaktion?

– Vi har ännu inte haft tillfälle att träffa redaktionsledningen, bara ägarna som är informerade om den nya riktningen. Ager-Hanssen kommer till Stockholm från London senare i veckan och ska sätta upp ett möte för oss med Thomas Eriksson och den övriga redaktionsledningen.

Hur tror ni att beskedet kommer att tas emot?

– Det blir säkert tuffa samtal. Vi räknar med att några medarbetare kommer att vilja lämna tidningen och vi har även en lista på ett antal personer som vi själva vill byta ut. Men det stora flertalet, som den senaste tiden gått och oroat sig för att bli arbetslösa, tror vi kommer att uppleva det som ett glädjande besked att de nu har ett jobb att gå till även i framtiden.

Ska nya Metro fortsätta distribueras som gratistidning i kollektivtrafiken?

– Det för vi just nu diskussioner om. Ager-Hanssen anser att den modellen har nått vägs ände och förordar att Metro görs om till en prenumererad morgontidning. Men ingenting är bestämt ännu.

Vad händer med Samhällsnytt nu?

– Det blir inga förändringar inom överskådlig tid. Det är två helt olika projekt. Jag och övriga som arbetar med Samhällsnytt kommer att fortsätta med det. Jag räknar med att bara behöva spendera någon dag i veckan på Regeringsgatan 105 när förändringarna där är genomförda.

Vem får det övergripande ansvaret för Metro efter förvärvet?

– Det blir Kent Ekeroth. Han har länge haft ett brinnande medieintresse och efter att han lämnat riksdagen har han nu tid att satsa helhjärtat på media. Ekeroth har ju varit med att starta upp två av de mest framgångsrika alternativmedieaktörerna i Sverige idag, Samhällsnytt och Nyheter Idag.

Men att ta över driften av Metro är väl ändå en lite större utmaning?

– Jag är övertygad om att han är rätt man för jobbet. Ekeroth brukar lyckas med det mesta han företar sig. Och han har omgett sig med kunniga rådgivare inför det här.