På ett möte i Bryssel på torsdagen klubbade EU-ländernas industri- och konkurrenskraftsministrar ett beslut om att ge Sverige tillåtelse att sänka punktskatten på bensin och diesel. Det innebär konkret att literpriset vid pump direkt kan sänkas med tre kronor för bensinen och en krona för dieseln.

Medlemsländernas skatter är något som EU egentligen inte har jurisdiktion att överstatligt besluta om. Men undantag har smugits in. Det gäller exempelvis den punktskatt, energiskatten, som läggs ovanpå priset på bland annat bensin och diesel. Men nu ges Sverige tillfälligt tillbaka rätten att själv bestämma den lägsta nivån, inklusive att slopa skatten helt

Friheten förlänas oss under tre månader framöver. Konkret innebär det att priset på bensin kan sänkas med tre kronor litern och priset på diesel med en krona litern.

Om det verkligen blir så står dock än så länge skrivet i stjärnorna.

Regeringsbeslut kan dra ut på tiden

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

Sverige har nyligen haft parlamentsval och är inne i en regeringsbildningsprocess. Tills den är klar styr Magdalena Anderssons gamla socialdemokratiska enpartiregering vidare.

Där har man med hänvisning till påstådd klimatpåverkan inte varit särskilt positivt inställd till att lindra den ekonomiska drivmedelsbördan för hushåll och företag. Att det var S-regeringen som i maj skickade in en begäran om undantaget talar samtidigt för att den ändå kanske fattar ett beslut om att slopa skatten när man nu fått klartecken från Bryssel.

Emot talar att begäran kan ha varit ett valtaktiskt utspel från S som man nu efter att ha förlorat valet inte ser någon anledning att gå vidare med. Man kan också hänvisa till att en övergångsregering enligt praxis inte ska fatta några nya beslut av större samhällspåverkande dignitet och att slopande av energiskatten på drivmedel kvalificerar sig som ett sådant.

Bättre utsikter med blågul regering

Utsikterna för att skatten tas bort är samtidigt väsentligt bättre om den nya regering som M-ledaren Ulf Kristersson fått talmannens uppdrag att försöka bilda kan tillträda. Flera av de tilltänkt ingående partierna gick till val på att sänka drivmedelspriserna.

Här utgör i stället tidsfönstret en faktor som kan leda till att svenskarna snuvas på konfekten. Kristersson har redan begärt och fått beviljat ytterligare två veckor för att formera en blågul regering. Redan där försvinner en bit av de tre månader som skattefrihetsbeslutet gäller.

Många stötestenar finns att ta sig förbi i regeringsförhandlingarna, framför allt för att behålla Liberalerna i konstellationen som i förra valet hoppade över skaklarna och gick till sängs med Socialdemokraterna. Regeringsbildningen 2018 tog 129 dagar, det vill säga fyra månader.

Talmannens och de förhandlande partiernas förhoppning är att det ska gå snabbare nu, men att man är klara redan om två veckor är långt ifrån säkert. för varje dag som går naggas den tid på tre månader under vilken svenskarna kan få en skattelindring i kanten och skulle om regeringsbildningen drar ut på tiden kunna ätas upp helt och hållet.

Måste godkännas av riksdagen

Oavsett vilken regering som fattar beslutet måste det också godkännas av riksdagen. Ett slopande av energiskatten beräknas ge ett minskat klirr i statens skattkista på ett par miljoner varje månad det är i kraft. Om och hur man tänkt kompensera för detta med ett höjt skatteuttag någon annanstans är i skrivande stund oklart.