En ny klimatbluff med elbussar rullas nu upp, denna gång i Gävle och Sandviken. I hemlighet laddas elbussarna med aggregat som drivs med smutsig diesel. Det viktiga är inte klimatpåverkan i sig, utan att det ser ut som att resenärerna reser klimatsmart, menar bussbolagets ledning.

X-trafik i Gävle och Sandviken är bara ett av många bussbolag i Sverige som storsatsat på elbussar för att signalera klimatmedvetenhet. Och i likhet med de flesta som gjort detta har det drabbat resenärerna när det visat sig att tekniken dras med allvarliga barnsjukdomar som medfört inställda turer, iskalla bussar samt höga kostnader för skattebetalarna för bussar som inte kan användas.

X-trafiks inköp av 52 dyra elbussar har i medierapporteringen rubricerats som ett ”fiasko”, med hundratals inställda turer till följd av tekniska problem, vilket Samnytt rapporterat om tidigare.

En sak som de ansvariga för inköpen inte tänkte på är att elbussar behöver laddas. I Gävle och Sandviken finns långt ifrån tillräckligt med uttag där man kan stoppa i elkontakten. Och även om sådanas skulle monteras upp är den elektriska infrastrukturen i städerna inte dimensionerad för ändamålet.

LÄS MER: Fortsatta problem med elbussar som står still i kylan

Lösningen: Ladda med diesel

Men nu har X-trafiks ledning funnit på råd. Man har införskaffat elgeneratorer för att ladda bussarna. Dessa drivs emellertid på smutsig diesel, vilket får till följd att den klimatskonande effekten uteblir.

Det smutsiga laddandet har skett i lönndom, utan resenärernas vetskap. Detta fram till nu när bluffen avslöjas av Gefle Dagblad.

Om X-trafik i stället valt att köpa in traditionella dieseldrivna bussar hade klimateffekten blivit densamma men med den skillnaden att man sluppit alla tekniska problem, inställda turer och extra kostnader för att köpa in dieselaggregat för att ladda bussarna.

LÄS MER: Region köpte in nya elbussar – står stilla

Viktigt signalera klimatmedvetenhet

På X-trafik tycker man dock inte att det här är något stort problem. Det viktigaste är inte klimatpåverkan i sig, resonerar man, utan att bolaget signalerar klimatmedvetenhet utåt och att resenärerna ”får sina turer” med bussar som de tror bidrar till att rädda klimatet.

Man hoppas också att få mer laddningskapacitet på plats i en inte alltför avlägsen framtid så att man kan fasa ut dieselaggregaten, men det är ”inget som görs i en handvändning” konstaterar man. Kostnaden för detta vill de ansvariga inte redovisa.

– Självklart har det blivit extrakostnader, jag vill inte uttala mig om några summor, säger Fredrik Beckius, affärschef för operatören Transdev Sverige AB, som ansvarar för elbussdriften.