Den iranska konstnären Sadaf Ahmadis utställning på Kulturhuset i Borås stoppas. Skälet är säkerhetsläget i kölvattnet av koranbränningarna.

Ahmadi lämnade Iran för att undkomma regimens tvång och censur och hoppades kunna använda sin yttrandefrihet i väst. Under våren har hon ställt ut i flera franska städer, men när det blev dags för Sverige tog det stopp.

LÄS ÄVEN: Stark kritik mot dansk koranlag av Charlie Hebdos chefredaktör

– Nu när jag pratar om det här är jag rädd. Jag föddes i Iran och har lärt mig att det inte är bra att vara kritisk. Det finns mycket att oroa sig för, men jag försöker stå emot min rädsla. Vi har yttrandefrihet i Sverige. Det är det jag använder mig av, säger Sadaf Ahmadi till Borås Tidning.

Hon ville hålla sin utställning den 16 september vilket är årsdagen för 22-åriga Mahsa Aminis död, som greps av moralpolisen i Iran 2022 och avled, något som resulterade i en enorm protestvåg i landet.

Förlorade sin kropp

Nu stoppas den andra delen av Ahmadis utställning som består av skulpturer täckta av betong i form av är kvinnoskepnader i chador, en heltäckande slöja där bara delar av ansiktet syns.

– Jag ville att skulpturerna skulle ha en spirituell känsla, att de skulle vara svävande. När jag först tvingades att ha chador när jag var nio år upplevde jag ett slags upphöjdhet, en kontakt med gud. När åren gick förstod jag mer och mer hur reglerna beskar mitt liv. Med tiden kändes det tungt, det är därför jag använt betong.

Hon beskriver hur hon steg för steg förlorade sin kropp och inte längre kunde spela fotboll, hålla på med gymnastik, springa eller cykla.

”Låter exakt likadant som i Iran”

I slutet av augusti föreslogs att hennes verk skulle kunna täckas med tyg för att begränsa exponeringen.

– I ett videosamtal med mig sa Ida Burén att: ”vi har bestämt att vi inte ska ställa ut dina skulpturer på grund av att det är en känslig tid nu med koranbränningar och liknande, och att det finns en risk att människor kan känna sig sårade av att se hängande chadorer”. Jag fick också berättat för mig att hängande kvinnor kan vara skrämmande för barn, säger Sadaf Ahmadi.

– Det låter exakt likadant som i Iran. När konst blev censurerad i Iran var det just så de sa, att det skulle vara sårande för troende människor.

Böjer sig för terrorhot

Enligt Ida Burén, chef för kulturförvaltningen i Borås, togs beslutet efter ”en sammanvägd bedömning” och hänvisar till ”det allmänna säkerhetspolitiska läget, då terrorhotnivån höjdes den 17 augusti”.

Att det är just ett muslimskt klädesplagg menar hon riskerar leda till att verket tolkas i samma fåra som koranbränningarna eller kopplas ihop med dem.

LÄS ÄVEN: Religiösa fanatiker i Mellanöstern hyllar danskt lagförslag för inskränkt yttrandefrihet