Ett par i Edinburgh i Skottland fick motorstopp på sin Tesla. I fem timmar fick de stå utmed vägkanten i höstrusket och mörkret huttra och vänta på vägassistans. Det skulle dock visa sig vara det minsta av deras bekymmer i samband med motorhaveriet.

När de lämnade in bilen på auktoriserad verkstad fick de beskedet att de själva måste betala för ett nytt batteri – en kostnad på motsvarande 230 000 kronor. Garantin gäller enligt det finstilta inte om man kört bilen i regn.

Paret säger i en kommentar till lokala edinburghlive att de befinner sig ”i chock” över beskedet från Tesla. Att garantin inte omfattar vattenskador på batteriet om bilen körs när det regnar, hade de ingen aning om innan detta inträffade.

Det var inte vad de trodde att de fick för pengarna när de betalade motsvarande drygt 800 000 kronor för sin nya röda elektriska Tesla. Paret hade förställt sig att det dyra fordonet skulle tåla det regniga skotska klimatet och att Teslas garanti skulle gälla om det ändå skulle hända något med bilen på grund av väderleken.

Restaurangbesök förvandlades till mardröm

Det var förra lördagen som paret skulle gå ut och äta på restaurang. Men kvällen blev inte så rolig som det förväntat sig. Och kallduschen efter verkstadsbesöket upplever man som långt värre än det regn man i fem timmar blev strandsatt i när bilen plötsligt bara stannade.

Att det tog så lång tid beror på att inte vilken bärgare som helst kan eller får rycka ut och bogsera eller bärga en havererad Tesla. Efter att den auktoriserade bärgningsbilen kom och körde iväg med deras nya bil har paret inte sett skymten av den och kommer heller inte att få göra det förrän de betalt den saftiga reparationsnotan på närmare en kvarts miljon.

”Fullständigt obscent”

Till edinburghlive säger paret att de har svårt att tro att det som hänt är sant. De berättar att de trodde de skulle få en räkning på en självrisk på några tusenlappar inte en på över 230 000.

– Det är fullständigt obscent.

I garantin står det att ägaren har en garanti på batteriet som gäller i hela åtta år. Men vad Tesla inte skryter med i lika stora bokstäver är att det förutsätter att man bara tar ut bilen ur garaget när det är vackert väder. Hur de Tesla-ägare gör som måste ha bilen parkerad på gatan, framgår inte.

”Inte lämpad för skotskt väder”

En chefsperson på Tesla som paret talat med erkänner också att bilen inte är lämpad för ”det dåliga skotska vädret”. Det var emellertid inget som nämndes i samband med bilköpet. Chefen erkände också att det inte var parets fel att batteriet inte klarat vätan men att det inte spelar någon roll. Garantin gäller inte oavsett.

Paret undrar nu varför Tesla överhuvudtaget säljer sina bilar i Skottland om företaget är medvetna om att de inte klarar det regniga klimatet. Man vill nu varna andra för att Tesla är en olämplig bil att köpa och köra i Skottland.

– Vi har kört bil i 30 år och detta är den mest exklusiva bil vi ägt, och det är så här den beter sig när Edinburghs gator blir lite blöta och får vattenpölar.

Efter att Tesla fått klart för sig att händelsen uppmärksammats i media har företagets kundtjänst lovat att man ska ”undersöka klagomålet”. Några löften utöver det vill man inte ge.