➤ Först var det Lidl som plockade bort dem, sen Nestlé. Nu har Arla gjort samma sak och avkristnat sin grekiska yoghurt genom att ta bort korsen från kyrkan som pryder förpackningarna.

Samhällsnytt rapporterade nyligen om hur de kristna korsen försvunnit från yoghurtförpackningarna på bland annat Lidl, vilket man bedyrade var ett misstag och lovade att återinföra dem – även om det initialt hette att man gjorde detta för att inte ”exkludera andra religioner”.

Nu är det Arla som gjort samma sak med sin grekiska yoghurt.

Ber om ursäkt
”Kyrkan som är illustrerad saknar kors. Om någon har uppfattat detta på ett negativt sätt så ber Arla verkligen om ursäkt – det har givetvis inte varit vår mening”, svarar Arla Foods presschef på Facebook där man protesterat mot revideringen.

Journalisten Nuri Kino har uppmärksammat både fallet Arla men tidigare även Lidl och Nestlé och har via kampanjer på Facebook protesterat mot förfarandet.

– Vi är självfallet ledsna att folk tagit illa vid sig, det är inte vår mening. Vi är jätteledsna, säger Arlas presschef Erik Bratthall till Dagen.

Okänt varför
Varför ändringen gjorts kan man inte svara på och revideringen gäller enbart hinkarna som har en illustration, på tetraförpackningarna med fotografi är korsen intakta. Och just hinkarna säljs bara i Sverige.

– Vi har satt i gång en process för att ta reda på hur det blivit så här, och ska se till att korrigera illustrationen, säger Bratthall.

Del av ett mönster
– Det handlar om att det är ett led i kristofobi. Självklart har företagen rätt att göra som de vill, men folk blir kränkta, säger Nuri Kino om varför han upprörs över de borttagna korsen.

Kino menar att det handlar om ett mönster.

– Yoghurten är en del i helhetsbild av förlöjligandet och förföljelsen av kristna och någon gång måste det ta slut. Vi måste sätta stopp för det.