Av kvalitetsskäl så skrevs denna artikel i samarbete med GoPlay.se

Den nya spellagen begränsar kraftigt nätcasinonas möjligheter att rikta erbjudanden till sina spelare. Det är endast den första gången en ny kund spelar på en sajt som en bonus får erbjudas. Denna regel har förändrat spelandet på casino i grunden.

Nätcasinona kan inte längre fokusera på att ta fram tidsbegränsade erbjudanden för att attrahera spelarna. Detta gör att en tidigare så viktig konkurrensfaktor numera är helt borta och att nätcasinona måste hitta nya vägar för att sticka ut i konkurrensen. Många spelare kan vittna om att denna nya ordning faktiskt har inneburit stora fördelar. Kvaliteten i nätcasinonas erbjudanden utvecklas för varje dag.

Så här utvecklar nätcasinona sina sajter

När möjligheten att erbjuda freespins, cashbacks, reloadbonusar och andra lojalitetsbelöningar är borta, fokuserar många nätcasinon på att förbättra sina erbjudanden inom spelutbud, support och service samt design och navigering. Överlag leder detta till högre kvalitet på sajterna som helhet. Detta ger naturligtvis fördelar för spelarna som helt enkelt får större möjligheter till säker och rolig spelunderhållning.

Ett fokusområde som är centralt är spelutbudet. Tidigare fanns en del nätcasinon som inte satte spelutbudet främst, men antalet som gör det idag är mikroskopiskt. Det är mer regel än undantag att både befintliga och nya casinon lanserar utbud med upp emot 1000 spel. Av vikt i sammanhanget är också att trenden går mot att erbjuda spel från så många spelutvecklare som möjligt. Valfrihet är något alla casinospelare uppskattar och det är alltså något som nu erbjuds generellt.

Vikten av att kunna erbjuda en support av god kvalitet är en annan sak många nätcasinon har uppmärksammat. Överlag är god service alltid en hygienfaktor, men det är faktiskt inte alla nätcasinon som tidigare har arbetat efter den tanken. Numera är trenden emellertid att en majoritet av spelbolagen bygger ut sina kundtjänstfunktioner på olika sätt. Ingen sajt vill tappa kunder till konkurrenter på grund av att servicegraden upplevs som mindre bra.

Design och navigering är en tredje konkurrensfaktor som spelsajterna inte har råd att prioritera ned. När löpande erbjudanden av olika slag inte längre kan erbjudas, vill spelarna enkelt kunna se vad som erbjuds i form av spel, eventuell välkomstbonus och support. Dessutom är dagens spelare intresserade av att det ska gå snabbt att hitta rätt. Spelsajter med en onödigt komplicerad design och navigering väljs helt enkelt bort. Det är en tydlig trend att fler och fler nätcasinon stöper om sina webbplatser med en mer minimalistisk och lättnavigerad design.

Givetvis är det inte alla av de över 200 spelsajterna med svensk licens som har gjort omfattande åtgärder. Via en snabb titt på en sajt som GoPlay.se, som ger en samlad bild av den svenska casinovärlden med recensioner av nästan alla casinon, är det dock lätt att se att kvalitet numera överlag sätts i första rummet.

Ökad kvalitet även hos jämförelsesajter

Trenden att erbjuda mer kvalitet är tydlig även vid en översikt av jämförelsesajter för casino och spel på nätet. Överdimensionerade banners med erbjudanden och kampanjer har ersatts med mer information om vad som är speciellt med respektive nätcasino. Dessutom är listor över fördelar och nackdelar betydligt vanligare numera.

Ägarna till jämförelsesidorna är också definitivt mer exakta när det gäller vilka spelleverantörer som finns, hur insättningar/uttag går till, hur supporten fungerar med mera. Det är enkelt att se att fokus numera ligger på ökad kundnöjdhet bland spelarna och en större transparens överlag. Även detta är naturligtvis till spelarnas fördel.