Jonas WE Andersson låg bakom Sverigedemokraternas kampanj inför riksdagsvalet i fjol. Tillsammans med Magnus Fermin har duon lanserat byrån Etablissemanget. Här kommer det bli garanterat fritt från samtida nycker som intersektionalitet, feminism, postmarxism och normkritik.

Jonas WE Andersson är byråns kreativa chef och före detta lektor i grafisk design på Konstfack, och Magnus Fermin är producent, projektledare och grammisbelönad kompositör. Byråns värdegrund beskrivs som ”konservativ och humanistisk” med ”stor kärlek till Sverige och svensk kultur”.

– Vi är medvetna om att det är många som hänger upp sig på uttrycket ”sverigevänlig” och tänker att det bara har att göra med att vi är Sverigedemokrater, jag har ju dessutom jobbat med SD länge. Men vi understryker att vi är partipolitiskt obundna – vi är inte SD:are men vi finns på högersidan, säger Jonas WE Andersson till Resumé.

Bland kunderna man arbetat med finns bland annat Armémuseeum, Boxer, Prostatacancerförbundet och Swebb-TV.

Ideologisk förgiftning
Enligt Andersson är den värld de båda älskar, kulturvärlden, helt stängd för såna som dom och man vet att man inte kommer få ett enda uppdrag inom kultursektorn då hela branschen är ”ideologiskt förgiftad. I stället riktar man sig till mellanstora eller större företag som tagit steget och nu vågar stå för vad de tycker. Främst tror man att uppdragsgivare kommer finnas mer åt det vetenskapliga hållet.

När det gäller syftesdriven kommunikation i kommunikationsbranschen, där exempelvis normkritik brukar utgöra en stor del, säger Andersson att han varit i den världen länge och studerat dessa bitar, inklusive feministisk teori. Han menar att de har mycket på fötterna då de tar ställning och det är inget man bara kastar ur sig. Man är övertygad om att det handlar om destruktiva ideologier.

Konkurrenter och kollegor i branschen menar han är väldigt politiskt färgade och många kunder tycker det är ganska obehagligt att inte kunna sitta i ett möte med sin reklambyrå utan att veta man får eller inte får säga. Här tror man sig ha en marknad.

Vidare berättar Andersson att de kallar sig humanister för man tror på upplysningsidealen. Att man tror på vetenskapligt förnuft betyder dock inte att man stänger av det som är viktigt när det kommer till design – själva känslan. Man jobbar pragmatiskt för att förstå kundens behov.

Felinformerade företag
Exempel på där det politiska går in och förstör denna process är enligt Andersson Gillette, Åhléns och Audi och fler spår han kommer.

– Jag tror att många företag är felinformerade. När de pratar om saker som mångfald och normkritik och liknande så vet de inte riktigt vad de pratar om, annat än att man har förstått att det är det här som gäller just nu. Om en marknadschef och en byrå som båda är utbildade i normkritik kokar ihop någonting åt ett varumärke är risken stor att man tar fram någonting som går emot den primära målgruppen. Man kan rent av förödmjuka och håna sin primära målgrupp. Där kan vi komma in och förklara att det inte är särkilt bra att syssla med.

Bara för några år sen menar han att det hade varit omöjligt att lansera en byrå som Etablissemanget. Reaktionerna har varit omfattande och många uppskattar deras arbetssätt. Inom branschen finns det i dag en känsla att det hela håller på att spåra ur fullständigt.

– Jag har själv jobbat på Konstfack och Berghs och känner många som jobbar på Beckman och Forsbergs och är därför insatt i hur skolorna fungerar. Det är inte konstigt att studenterna som kommer därifrån är politiskt drillade för den typ av undervisning som föregår handlar mycket om feministisk teori, intersektionalitet och normkritik.