Lärare är kritiska till gymnasielagen eftersom deras betygsättning blir avgörande för de ’ensamkommande’ migranternas asylprocess. ”Det kommer kännas svårt att sätta ett betyg som inte är godkänt”, säger läraren Cecilia Martinson.

Det vankas betygsättning i skolorna vilket även innebär att de ’ensamkommande’ som med hjälp av gymnasielagen tillåtits stanna för att studera ska tilldelas betyg. Om eleven har klarat närvarokrav kan uppehållstillståndet bli förlängt.

David Lifmark är ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd och menar att lärare hamnar i en komplicerad situation där man ska sätta korrekta betyg samtidigt som man ska se till elevens bästa.

– Det är tufft nog att sätta betyg. Men här blir det direkt kopplat till huruvida elever kanske överlever överhuvudtaget, säger Lifmark till SVT.

LÄS ÄVEN: Gymnasielagen: ”Tusentals kommer få uppehållstillstånd”

För läraren Cecilia Martinsson blir det svårt känslomässigt att sätta betyg eftersom hon menar att handlar om en elevs uppehållstillstånd och fortsatta liv.

– Jag tror att det kommer att kännas svårt att sätta ett betyg som inte är godkänt om jag vet att det hänger bara på det, säger Martinsson.



”Om elever mår dåligt – vad gör man då?”
Ytterligare kritik kommer från Åsa Fahlén som är förbundsordförande i Lärarnas riksförbund.

– Först ska man då dokumentera närvaro och resultat som kan få vissa konsekvenser för elevens framtid i Sverige. Och sen har man det etiska. Om man ser att vissa elever mår så dåligt att de inte kan ta till sig undervisningen – vad gör man då?

Möter kritik
I sociala medier har flera personer reagerat över artikeln och lärarnas inställning. En person anser att man bör byta yrke om man inte klarar att utföra sina arbetsuppgifter.