Lärare smög in anti-SD-propaganda till gymnasielever

4.4K Shares

En lärare i vid Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå delade i förra veckan ut studiematerial inför ett prov för en gymnasieklass. Men i undervisningsmaterialet hade hon smugit in tydlig propaganda mot SD och mot nationalism. ”Jag är jättebesviken på mig själv”, svarar hon när Samhällsnytt ringer upp.

Så här såg det utdelade materialet ut:

Studiematerialet vänder sig tydligt mot SD och nationalismen och frågar eleverna hur det kan ”förhindras” och skriver ifrågasättande om ”konsekvenserna” av det. I de två frågorna ovan som behandlar socialism och liberalism återfinns inga sådana problematiseringar eller formuleringar.

”Så här får det inte gå till”
Samhällsnytt når verksamhetschefen Ulla-Britt Persdotter tar hon starkt avstånd från dokumentet:

Hur ser du som verksamhetchef på denna typ av subtil propaganda för elever?

– Vi ska inte syssla med propaganda. Jag skulle även gärna vilja se pappret.

Vi kan skicka det till dig om du är intresserad.

– Jag är intresserad. Sen vill jag veta vilket program och ännu hellre vilja veta vilken lärare. För då kommer jag prata med lärarens rektor om det här och ta upp att så här får det inte gå till.

Jag mailar dig gärna uppgifterna.

– Det är tråkigt när det blir sådana här, vad ska vi säga, övertramp.

Mailledes skickar Persdotter strax efter vårt samtal följande:

Hej igen!

Jag har pratat med rektor Jörgen Malm och visat uppgiften och vi är överens om att uppgiften inte är formulerad på ett opartiskt sätt. Jörgen kommer att prata lärarna i samhällskunskap på programmet.

Med vänlig hälsning

Ulla-Britt Persdotter

Och i ett mail strax därefter skriver hon återigen bland annat:

Uppgiften är inte formulerad på ett opartiskt sätt och så får vi inte arbeta.

Vi ber om att få kontakt med läraren som författade dokumentet och en kort stund efter ringer hon, Rebecka Hedström, upp:

– Jag måste bara säga att det är så otroligt, olyckligt, dåligt formulerat, svarar hon.

Men vem var det som gjorde det här dokumentet?

–  Det är jag. Jag skrev ihop dem lite snabbt inför ett prov som de har haft i statsskick. Men jag ser ju när jag ser hur frågan är formulerad…det är ju jätteolyckligt och jättedumt. Jag förstår att man reagerar på den också.

– Det handlar ju inte om sverigedemokraterna, de står som ett exempel. Nationalismen är ju egentligen det vi problematiserat.

Nationalismen ska bekämpas och förhindras skriver ni. Om man tog bort Sverigedemokraterna ur den här meningen, skulle det vara opartiskt då menar du?

– Det står i och för sig inte bekämpa någonstans.

Det står ”förhindra”.

– Förhindra står det, precis. Det är inte heller ett snyggt ordval. Men det handlar om konsekvenserna av nationalism, vad kan det leda till. men du har rätt, det är fortfarande ingen bra formulerad fråga.

– Det ser väldigt illa ut. Jag förstår att folk reagerat på det, det skulle jag också gjort.

Hur hanterar ni det på skolan nu? Kommer nytt material delas ut?

– Givetvis. Vi måste också prata med dem [eleverna]. Vi måste göra om och göra rätt.

– Ja, och det här underlaget kan man inte använda på det här sättet som det är formulerat.

Hur ska ni undvika att något liknande händer i framtiden? 

– Det är jättebra att det kommer reaktioner. Att formulera någonting klumpigt det kan man göra och det är jätteolyckligt men diskussionen har absolut inte handlat om det här, på det här sättet. Men jag tänker att det är bra att du ringer, att det här uppmärksammas.

Skulle du säga att er undervisning gällande nationalism generellt sett är opartisk och objektiv?

– Ja det skulle jag säga, absolut. Vi ska inte ge ”rätta” svar på åsiktsfrågor.

Eller vrida eleverna emot nationalism?

– Ja, precis. Det är det som jag känner när jag ser den här frågeställningen så blir jag jättebesviken på mig själv. Så ska det inte vara formulerat.

Verksamhetschefen Persdotter berättar även per e-post att rektorn för den berörda skolan nu har pratat med sina lärare i samhällskunskap på Samhällsprogrammet om dokumentet och den propagandistiska formuleringen.

Tycker du att den här artikeln var intressant? Glöm då inte att stödja Samhällsnytt med en månatlig donation! Klicka HÄR för att se hur du kan bidra.

4.4K Shares