Tidigare i år avled en man i Skellefteå efter att ha drabbats av hjärtstopp. Om anhöriga kommit fram till SOS Alarm på nödnumret 112 i stället för att, på grund av tekniska problem med tjänsten, mötas av en telefonsvarare kunde mannens liv ha räddats.

Enligt anmälan som gjorts av incidenten till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), fördröjdes ambulanshjälp med nästan en halvtimme på grund av att larmtjänsten inte fungerade som den skulle.

Anhöriga fick i stället själva försöka utföra hjärt- och lungräddning (HLR) på mannen samtidigt som de desperat gjorde fortsatta försök att få kontakt med SOS Alarm.

När man till slut lyckades komma fram och få en ambulans skickad till platsen var det försent. Då hade patienten redan avlidit..

Enligt utredningen var orsaken till driftstörningen ett pågående arbete i en datahall utfört av tekniker hos nätverksleverantören som saknade kompetens för den uppgift de satts att utföra.

SOS Alarm uppger nu att man vidtagit åtgärder för att minska risken för att något liknande inträffar på nytt. Vilka åtgärder det mer konkret rör sig om har inte kommunicerats