SD:s valfläsk: ”10 kronor lägre dieselpris” – blev endast 1 krona
Mattias Karlsson (SD). Foto: Pixabay / Johan Fredriksson

Inför valet utlovades prissänkningar på upp till 10 kronor litern. När regeringen och Sverigedemokraterna nu ska leverera blir det istället en sänkning på endast en krona från den 1 januari 2023.

I torsdags presenterade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna ett gemensamt förslag inför budgeten. Moderaterna hade under valrörelsen utlovat en prissänkning på diesel om fem kronor per liter, Kristdemokraterna åtta kronor och Sverigedemokraterna hela 10 kronor litern.

LÄS ÄVEN: SD-svaret på bränslepriserna: Sänk dieseln med 10 kronor

Några sådana siffror syns inte längre. Allt tyder istället på att de fossila drivmedelspriserna blir fortsatt skyhöga även nästa år. Sänkningen som nu är på förslag ligger på endast 80 öre per liter, plus moms, vilket resulterar i en krona per liter för konsumenten. Sänkningen ska enligt regeringen gälla de kommande tre åren.

Sverige har idag Europas dyraste diesel, enligt Carup. Reduktionsplikten är på 7,8 procent för bensin och hela 30,5 procent för diesel. Såväl Moderaterna som Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna gick till val på att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, sex procent.

Nu står det dock klart att någon sådan sänkning inte är aktuell förrän om tidigast ett år. Förslaget ska nämligen utredas först vilket, visar sig vara en segdragen process.

LÄS ÄVEN: EU: Endast elbilar tillåtna 2035

Reseavdraget höjs

Sverigedemokraternas gruppledare, Mattias Karlsson, skriver på Facebook att han inte är nöjd med resultatet av budgetförhandlingarna men vädjar samtidigt om tålamod. ”Såren efter decennier av vänsterliberal vanskötsel av riket är många och djupa”, skriver han och menar att skadorna kommer ta lång tid att reparera.

Han står dock fast vid att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå, vilket skulle resultera i en prissänkning med 4-5 kronor litern men tillägger att: ”Tyvärr ser processen för att komma fram till detta mål ut att bli så omfattande och komplex att det inte kan effektueras förrän 2024”.

”Jag förstår att många hade hoppats på mer”, skriver Karlsson och tillägger att även han är en av dem. ”Förbättringarna må vara små, men de är ändå förbättringar. En rödgrön seger hade istället inneburit fortsatta försämringar på detta och många andra områden”, tillägger han.

Ett positivt besked för pendlare är dock att reseavdraget kommer att höjas, för första gången på över ett decennium. Från dagens 18,50 till 25 kronor per mil.

LÄS ÄVEN: MP-beslutet: Bara elbilar i Stockholm 2024

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Almgren

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.