Gängkriminella invandrare gillar att ekipera sig i dyra märkeskläder och -klockor. Ju mer dessa varor förknippas med brottslingar desto mer devalveras varumärkena hos andra grupper i samhället.

Klockor från Rolex, och kläder och accessoarer från Gucci, Canada Goose, Louis Vuitton och andra prestigemärken är högsta mode i de kriminella invandrargängen. Ju mer ”bling”, desto mer framgångsrik signalerar man att man är i att tjäna pengar på sin brottsliga verksamhet.

I takt med att dessa märkesvaror kommit att förknippas med grova brottslingar har varumärkenas prestige i andra köpstarka grupper sjunkit. Varumärkets goda namn är en viktig orsak till att man kan ta så mycket mer betalt för sin vara jämfört med ofta kvalitetsmässigt likvärdiga varor från mer anonyma tillverkare.

Symbolvärdet ställs på huvudet

De som köper dessa dyra märkesprodukter signalerar att de har gott om pengar, att de har god smak och tillhör en exklusiv samhällsklass. Men allt detta ställs på huvudet när produkterna blir högsta mode även hos samhällets tyngst kriminella bottenskrap.

– För många är varumärket en kulturell symbol, något som visar din identitet och vad du står för. Exklusiva varumärken med stora emblem kan signalera att du är en lyckosam och framgångsrik människa som har råd att köpa produkterna., säger Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesforskare vid Handelshögskolan, i en kommentar till DN.

Men när ett samhälle som det svenska eroderar och grovt kriminella tillåts konkurrera med skötsamma framgångsrika medborgare om att ha mest pengar eroderas också prestigen hos de exklusiva varor som endast laglydigt framgångsrika människor tidigare haft råd med.

Bekymrade över utvecklingen

De varuhus och butiker som säljer de här märkesvarorna är märkbart bekymrade över den här utvecklingen. I förlängningen kan man förvandlas från ett högstatusmärke till ett lågstatusmärke i majoritetssamhället.

Man riskerar tappar sina traditionella kunder och får bara gängkriminella kunder kvar. Efter ett tag inser även dessa att varumärkena förlorat sin status och överger dem för andra. Konkursen kan vara ett faktum.

Historien upprepas när de gängkriminella går vidare till andra högstatusprodukter. För de tillverkare som utsatts för den här processen är det extremt svårt att bygga upp sitt nu skamfilade rykte på nytt.

Nekar ta emot kontanter

Man försöker nu stoppa försäljningen till grovt kriminella genom att neka ta emot kontanter som betalning. En brytpunkt var när för en tid sedan en gängkriminell torped precis gangsteravrättat en annan brottsling och direkt gick till lyxvaruhuset NK för att köpa märkeskläder för de pengar han fått för att begå mordet.

Hur långt det räcker för att strypa strömmen av märkesvaror till de kriminella invandrargängen är emellertid oklart. Mer klart är dock att om inget görs är många tillverkare att dessa produkter i farozonen för att gå under.

– Om du blir omnämnd i andra sammanhang än vad som passar din målgrupp kan det devalvera värdet. Ditt varumärke blir kidnappat och börjar förknippas med gängkriminalitet, brott och knark. Det kan i sin tur leda till att din målgrupp väljer andra varumärken eftersom man inte vill få de associationerna själv, förklarar Eva Ossiansson.

Företrädare för de här tillverkarna vill samtidigt inte prata med media om problemen. Man befarar att det bara ger ökad uppmärksamhet åt fenomenet och snabbar på devalveringen av produkterna värde ytterligare.