Strandvägen i Stockholm beskrivs ofta som landets mest exklusiva adress. Där bor samhällets elit i våningar ofta värderade till över hundra miljoner kronor. Nu larmar de boende om att gängkriminalitet, narkotikahandel och streetrace blivit en del av vardagen även där.

Boende i området berättar att de börjat ta omvägar hem för att undvika Strandvägen. Kriminaliteten avskräcker. Parkeringsplatsen på Strandvägen har blivit en plats där ”unga killar” visar upp exklusiva bilar, spelar hög musik, säljer droger och kör streetrace mellan Dramaten och Djurgårdsbron. Även prostitution förekommer.

– På 20 år har jag inte sett något liknande här på Strandvägen. Parkeringsplatsen är navet. Där sker knarkaffärer helt öppet. Jag har själv sett det. Jag fattar inte att man inte sätter upp bommar så att bara hyresgästerna kan komma åt parkeringen, säger Helene Jansson som driver Strandbistron på Strandvägen, till Mitti.

LÄS ÄVEN: Polisen nonchalerar inbrott och vandalisering: ”Var ska man vända sig?”

Kräver ökad polisnärvaro och patrullerande väktare

Under förra sommaren började Andrea Hedin (M), ordförande för Östermalms stadsdelsnämnd, få samtal om störningar på Strandvägen. I år upplever hon att problemen har ökat. Därför har hon tagit initiativ till ett ”trygghetsmöte” för de boende i området, med stadsdelsnämnden och polisen. Sedan dess har än fler hört av sig.

Enligt Hedin är det ”jätteviktigt att man agerar snabbt innan ett problem permanentas”. Hon vill ha ökad polisnärvaro och patrullerande väktare. Utöver det föreslår hon även planteringar och en hundgård, så att ”vanliga människor” ska kunna fortsätta röra sig i området. Trafikkontoret har beslutat införa en så kallad rödljusvåg, det vill säga att det är rödljus vid varje stopp nattetid.

LÄS ÄVEN: Stockholmarna allt mer otrygga – många avstår från aktiviteter

”Unga herrar, droger och snabba bilar”

Ulf Adelsohn, tidigare partiledare för Moderaterna (1981–1986), har bott på Strandvägen i 35 år. Han är skeptisk till lösningarna. Rödljusen menar han snarare kommer leda till rivstarter så fort det slår om till grönt.

– Och hundgården, ja, det är väl bra om folk är ute men jag tror inte det har en gigantisk påverkan på trafiken. Det får vara en gigantisk hundgård i så fall, med kamphundar som står vid grindarna. Men de vanliga fredliga Östermalmsmopsarna tror jag inte kommer ha så stor betydelse, säger han till Aftonbladet.

Adelsohn antyder att de exklusiva bilarna bekostats med kriminalitet.

– En sån där dyr bil har man inte när man är ung om man inte har en väldigt rik pappa eller så. Allt hör ihop: unga herrar, droger och snabba bilar.

Redan 2019 uppgav 44 procent av stockholmarna att de känner sig otrygga kvällstid i det egna bostadsområdet. Nästan lika många oroade sig även för att samhällsutvecklingen kommer att fortsätta försämras ytterligare på 10-15 års sikt, enligt Länsstyrelsens medborgarundersökning.