NIKE Woman ska marknadsföra sina nya sportbehåar via ett stort partnerskapsavtal med kontroversielle ’transinfluencern’ Dylan Mulvaney, som är biologisk man men ser sig själv som kvinna. Tilltaget har väckt stark kritik och uppmaning till bojkott mot företaget.

Mulvaney har en stor plattform på sociala medier där han bland annat har en videoserie om sin övergång från man till kvinna och dokumenterar sina dagar som ‘’kvinna’’. Serien heter Day XX Of Girlhood. 

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkan lanserar transkampanj – kort efter transterroristens blodbad på kristen skola

Poserar som 6-årig flicka

Transinfluencern har även ett tycke för att klä ut sig till en flickdocka där han bland annat har lagt ut en video med vädjan om att ”låta dockor vara dockor, snälla” samt låtsas vara så ung som 6 år.

Mulvaney tillkännagav sitt nya sponsringsavtal för sina 1,7 miljoner Instagram-följare på onsdagen genom att skriva: ”Varna media – jag går in i min träningsera” och la upp ett antal bilder och videor på sig själv iförd företagets sport-bh.

Kritik mot NIKE

Nike kritiseras för att använda en transperson för att marknadsföra sin Nike Women-kollektion som bland annat innefattar leggings och sportbehåar. Mulvaney visar upp kläderna i en video som delas på Instagram där han/hon hoppar runt på en gård och gör skenövningar.

Kritiken kommer ifrån flera håll:

Möt NIKE WOMEN’S nyaste ambassadör…en biologisk man. Dylan Mulvaney får nu betalt av Nike Women för att använda sportbehåar – även om han är en man! En annan dag, ett annat företag som slår alla kvinnor i ansiktet genom att håna dem och betala en man för att ta deras plats! #nike #gowokegobroke #dylanmulvaney

…skriver influencern Oli London och delar Mulvaneys videoklipp där denne bär Nikes kläder och ’tränar’.

NIKE:s samarbete med transinfluencern kommer dagar efter att Bud Light samarbetade med Mulvaney för videoserien Day 365 Of Girlhood. Ölmärket möttes av hån och uppmaningar till bojkott från rasande användare av sociala medier. Det rapporterar Daily Mail.

Gjorde reklam för tamponger

Tidigare har Samnytt rapporterat om en tampongtillverkare som samarbetat med Mulvaney, trots att biologiska män inte menstruerar. Detta är något som setts som ett hån mot kvinnor och där kvinnor uppmanade till bojkott mot företaget.

Efter Nikes partnerskap med transinfluencern leder den olympiska simmaren Sharron Davies en bojkott mot Nike. I en intervju med GB News berättar hon att annonsen ”känns som en parodi på vad kvinnor är, där det förr sågs som en förolämpning att säga ’spring som en tjej’ och nu har vi någon som är väldigt osportig och atletisk som beter sig på detta sättet”.

Att Nike skulle göra detta mot kvinnor känns som en ”spark mot tänderna” beskriver hon.

LÄS ÄVEN: Tampongtillverkare sponsrar transkvinnor

LÄS ÄVEN: VIDEO: Transpersoner förstör kvinnoidrott