McDonald’s i Sverige delar ut en gratis propagandabok som riktar sig mot småbarn som lär sig läsa. I  boken som sprids på alla McDonald’s restauranger i landet skräms barnen upp med en stundande klimatkatastrof. Företagets presschef i Sverige menar att det inte är ett problem – därför att ”klimatfrågan engagerar många” och McDonald’s vill ”uppmuntra till samtal mellan barn och föräldrar”.  Föräldrar som Samhällsnytt varit i kontakt med menar dock att företagets agerande är upprörande.

Boken Heja på jorden är ett samarbete mellan McDonald’s i Sverige och den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen. Sedan 2001 ger företaget ut så kallad Bok Happy Meal som ska uppmuntra barn och föräldrar att läsa tillsammans medan de väntar på mat på McDonald’s restauranger.

I ett pressmeddelande om årets Bok Happy Meal stoltserar företaget med att 16 miljoner böcker sedan starten har nått barn och föräldrar bara i Sverige. Pressmeddelandet förklarar att i boken Heja på jorden får läsaren följa Jol som bor på en planet långt ute i rymden och som genom rymdteleskop upptäcker och fascineras av ”den vackra planeten jorden”:

”Jol ser stora moln av utsläpp från fabriker och förfasas över vad människorna som bor där gör med planeten, men en dag ser hon hur barn börjar protestera.”

McDonald’s menar i sitt pressmeddelande att boken ”bjuder på läsglädje och hejar på miljön”.  Föräldrar till barn som fått boken på McDonald’s som var i kontakt med Samhällsnytt delar dock inte företagets entusiasm och menar att boken är en påverkanskampanj riktad mot de allra minsta:

– Oavsett vad man tror om klimathotet så är det helt sjukt att man vänder sig till barn som håller på att lära sig läsa! På vilka sätt skall dessa barn rädda klimatet?

På en läsarbild framgår att företaget explicit sprider påståenden om en stundande klimatkatastrof:

Detta är något som väcker kritik hos föräldrarna:

– Skräm inte barnen! Till vad nytta skall de springa runt med klimatångest? Särskilt som hotet förefaller vara kraftigt överdrivet, eller kanske till och med obefintligt.

När Samhällsnytt ringer McDonald’s presschef i Sverige Henrik Nerell vill han inledningsvis inte alls erkänna att företaget har något ansvar överhuvudtaget för det material det sprider till småbarn:

– Det är Läsrörelsen som har ansvar för innehållet.

Menar du att McDonald’s inte har något ansvar för de böcker som ni sprider?

– Jag har inte läst dem och kan inte kommentera.

Samhällsnytt skickar ett utdrag från boken samt flera frågor över mejl till presschefen. De frågor som vi ville ha svar på var bland annat:

De privatpersoner som kontaktade oss uppfattade boken som ett sätt att påverka småbarn som saknar förmåga till källkritik och kallade tilltaget för ”vidrigt”. Vad säger du om den kritiken?

Vad skulle du vilja säga till de föräldrar som vill undvika att deras barn skräms upp med påståenden om en stundande klimatkatastrof?

Enligt det mejlsvar vi har fått anser McDonald’s att klimatfrågan ”engagerar”:

”Klimatfrågan är en fråga som engagerar många människor runt om i världen. Frågan debatteras och diskuteras flitigt i hela samhället och därför är det relevant att en av böckerna i årets Bok Happy Meal handlar om klimatfrågan i form av en saga. Under åren har flera böcker getts ut i Bok Happy Meal som har behandlat svårare ämnen och förhoppningsvis har det stimulerat till samtal mellan barn och föräldrar.”

Samhällsnytt har ställt en följdfråga över mejl:

Det finns ingen konsensus i forskarvärlden apropå om någon klimatfråga verkligen existerar. Varför anser McDonald’s att det är ”relevant” att pådyvla småbarn vissa uppfattningar i en omdiskuterad och kontroversiell fråga?

Vi har dock aldrig fått något svar på den. En av de föräldrar som var i kontakt med oss med anledning av propagandaboken anser att företaget har korsat en röd linje:

– När de ger sig på barn är det klart över gränsen. Det är slutlunchat på McDonald’s. Vi ska spendera våra pengar någon annanstans – kanske där barn inte blir objekt för manipulering.