Projektet ”Nolltolerans mot mobbning” har sedan år 2015 samlat in minst 40 miljoner kronor. Men nu avslöjar P1 Kaliber att inget nytt utbildningsmaterial producerats på sex år. Istället gick pengarna in i en privat bolagskoncern.

Bland de som betalt till kampanjen är kommuner, kommunala bolag samt tusentals företag. Tanken med ska ha varit att bistå skolor med antimobbningsarbete exempelvis genom att tillhandahålla kostnadsfritt utbildningsmaterial. Kaliber och P4 Väst har granskat verksamheten där det visar sig att ”Nolltolerans mot mobbning” inte verkar ha gjort något konstruktivt med pengarna på över sex år.

Den absoluta merparten av pengarna kommer från privata företag men omkring en miljon är från kommuner och deras bolag. Men det har gett ett skralt resultat. Det var tre år sedan de senast gjorde en kortfilm. Ungefär samtidigt lade deras e-tidning ned och inget nytt utbildningsmaterial har publicerats på mer än sex år. Trots detta fortsätter sponsorpaket att säljas.

Bakom antimobbningskampanjen står koncernen Svenska Affärskoncept. Det är här sponsorpengarna hamnat. Bolaget har omsatt 750 miljoner kronor de senaste 10 åren där 90 miljoner tagits ut i löner och utdelning. Tidigare skedde liknande koncept genom ett annat bolag som hette Pool Media. Det drev tidigare kampanjen ”Nolltolerans mot mobbning” och avslöjades av Uppdrag Granskning för att ta 80 procent i egen ficka. Verksamheten flyttades sen över till Svenska Affärskoncept.

Drabbat andra

Det visar sig inte vara enda gången Svenska Affärskoncept tjänat stora pengar på insamlingar. Även sökorganisationerna Fikk och Missing people ska ha fått en väldigt liten andel av sponsorpengarna. Enligt kontrakten skulle de få en fast summa från telemarketingföretaget oavsett hur mycket sponsorpengar som man lyckades få in.

Under år 2014-2016 drog bolaget in 40 miljoner kronor ämnade för Missing people men bara 5,3 av dem gick in i organisationen Missing people. Men även sponsorpaket för ”Nattvandrarna Sverige” såldes för miljontals kronor trots att organisationen inte fanns på det orterna. Enligt en tidigare säljare gick bara 20 procent av det insamlade till Nattvandrarna.

Själv menar Nattvandrarna att de är nöjda med avtalet och att de samlar in pengar där de ännu inte finns för att de hara ”för avsikt att vara etablerade i alla kommuner och att rekrytera grupper där vi inte finns”, enligt en tidning på nätet.

På ”Nolltolerans mot mobbnings” hemsida skriver de nu att de ska spela in fem nya kortfilmer samt att hemsidan ska göras om. De har i övrigt inte velat uttala sig.