På onsdagen meddelade regeringen att man tillsatt en utredning för hur Bromma flygplats i Stockholm ska läggas ned. I stället säger man sig vilja satsa på Arlanda.

Debatten under de senaste åren om Bromma flygplats har varit intensiv med starka viljor för och emot. Redan 2015 tillsatte regeringen en utredning om dess avveckling, men då lades den ner. Då fanns också en riksdagsmajoritet för att behålla flygplatsen.

Men nu låter det alltså annorlunda då en ny utredning med flygplatsens nedläggning som mål tillsatts. Beslutet hänvisar man till en rapport från Swedavia från i fjol där det påstods att det inte längre var ekonomiskt motiverat att driva flygplatsen vidare. Ambitionen är nu att lägga ned verksamheten så snabbt som möjligt och ge plats för exempelvis bostäder.

Nationell fråga

I augusti i fjol skrev Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg och Peter Larsson, vd Svenska Regionala Flygplatser, en gemensam debattartikel där man menade att Bromma flygplats inte är en Stockholmsfråga utan nationell då flygningarna domineras av resenärer ute i landet som behöver ta sig till huvudstaden på ett snabbt, enkelt och hållbart sätt.

Man framhöll även de omfattande investeringar som nyligen gjorts, bland annat 1,5 miljarder kronor för en utbyggd terminalbyggnad med en ny ankomsthall, flera gater och två stationslägen för tvärbanan samt en stor så kallad fly-over för biltrafiken från Ulvsundavägen.

Ytterligare en kritiker är flyganalytikern Jan Ohlsson som tror att det blir svårt att lägga ned Bromma flygplats.

– Det går inte att lägga ner Bromma – om du inte vill kväva flyget, säger han till Dagens Nyheter och menar att både affärsflyg och kommande elflyg snarast ökar flygresandet igen.

Senast i mars i år meddelade Braathens Regional Airlines ägare Per G Braathen, som verkat vid Bromma flygplats i 20 år och velat ta över driften, att man utesluter tidigare planer på en flytt till Arlanda och att man vill ha kvar Bromma.

Moderaterna lovar riva upp beslutet

Ifall det blir ett regeringsskifte efter nästa val lovar Moderaterna redan nu att riva upp beslutet.

– Vi kommer fram till valet göra allt vi kan för att stoppa den här avvecklingen, säger riksdagsledamoten Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, till Dagens Nyheter.

– Vår inriktning är att Bromma ska vara kvar till 2038 och vi ska bygga ut Arlanda. Det kommer att vara vår inriktning i regeringsställning.

Tiotusentals jobb

Enligt en rapport från Stockholms Handelskammare 2014 hotas åtminstone 24 000 jobb om Bromma flygplats läggs ned.

Inom miljöpartistiska kretsar firades det efter onsdagens besked: