Enligt Daniel Helldén (MP), före detta trafikborgarråd i Stockholm och numera i riksdagens trafikutskott, har matbud på mopeder blivit ett så pass stort problem att det är dags att överväga ett förbud – åtminstone för en viss typ.

Foodora, Wolt och Uber Eats är några av de företag vars bud levererar mat hem till kunderna. Men då de blivit så många skapar de problem menar Daniel Helldén som i en motion föreslår att de tas bort från städernas cykelbanor.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiet: Nybyggda bostäder är dold rasism

– Det är så många cyklister som upplever det som obehagligt att ligga långa sträckor i avgaserna från matbudens mopeder, säger han till Dagens industri.

Helldéns plan är att kommunerna ges möjligheten att införa en miljözon 3 även för mopeder, vilket skulle innebära att enbart eldrivna fordon skulle vara tillåtna inom områdena i fråga.

Parkeringsförbud

– Meningen är inte att bli av med matbuden utan att se till att deras verksamhet inte ställer till det. Det finns bolag som har cyklar eller eldrivna fordon vilket är helt oproblematiskt, säger han.

LÄS ÄVEN: Rödgröna styret i Stockholm vill övervaka invånarnas ”klimatutsläpp”

Vidare vill Helldén även se ett parkeringsförbud för mopeder som används i kommersiellt syfte, dessa menar han i stället bör parkeras på särskilda uppställningsplatser för kommersiella fordon.