Nyligen föreslog Miljöpartiet att en höjd reduktionsplikt, upp till de gamla nivåerna igen, ska finansieras med en ny vägskatt. Effekten kan bli att de redan ekonomiskt hårt ansatta hushållen kan tvingas betala ännu mer.

Det Miljöpartiet kallar en ”rättvis och snabb klimat­omställning” innebär att de med högre inkomster ska betala mer. Som enda riksdagsparti vill man att reduktionsplikten, alltså inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel, ska tillbaka till de gamla nivåerna innan regeringen och Sverigedemokraterna sänkte den.

– Vi har aldrig accepterat att backa på reduktions­plikten. Vi vill återinföra och utveckla reduktionsplikten och säkerställa att det blir mycket billigare för människor att transportera sig hållbart, säger Elin Söderberg, Miljöpartiets talesperson för klimat och landsbygd, till Aftonbladet.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiet: Finansiera höjd reduktionsplikt med ny vägskatt

Hur påverkas då hushållens ekonomi om Miljöpartiet fick som de ville? Dieseln hade förmodligen legat nästan sex kronor högre per liter i dag – det skulle innebära 3 700 kronor extra per år för en personbil som körs genomsnittliga 1 126 mil per år.

För att få fler att köpa elektriskt vill partiet också återinföra statlig bonus för elbilsköp. Ytterligare ett MP-förslag är att staten ska subventionera elbilen med 1 500 kronor i månaden, dock bara för dem som tjänar upp till 23 500 kronor i månaden.

Göra om reseavdraget så att även resor med kollektivtrafik omfattas, och att fler kan använda det, tillkommer.