Enligt Expressens granskning kör bara två av 29 partitoppar elbil medan 38 procent av partiets ministrar och riksdagsledamöter har bensin- eller dieselbilar.

Tidigare i år beslutade S-MP-regeringen att införa förbud mot dieselbilar i stadskärnorna, så kallade miljözoner – något som tolkats som ett totalt förbud mot dieselbilar på sikt. Meningen är att dessa ska införas till 2022.

Den 1 juli blev det dessutom billigare att köpa miljövänliga bilar och samtidigt dyrare att köpa bensin- och dieselbilar. Till 2030 har partiet satt som mål att fossila bränslen ska sluta säljas helt.

Men miljöpartisterna lever inte riktigt som man lär. Ett exempel är det nyligen uppmärksammade fallet med biståndsminister Isabella Lövins (MP) mans 13 år gamla pickup.

Tio av MP-topparna äger ingen bil alls, men tittar man på de som gör det ligger andelen diesel- och bensinbilar på 58 procent. Endast två har elbil.

”Man ska ha en rejäl bil att köra på landsbygden”, säger före detta språkröret och nuvarande digitaliseringsminister Peter Eriksson om sin dieseldrivna Volvo V70.

Riksdagsledamoten Jonas Eriksson och partiets gruppledare äger tre bilar varav en dieseldriven husbil.

– Jag skulle kunna ha 100 bilar på min parkering – det skulle i alla fall inte betyda något om jag inte körde tusentals mil med dem, säger Jonas Eriksson.

Köpet av bil nummer två motiverar han med att den första inte hade plats för två barnstolar.

– Om jag då väljer att ha kvar min första bil, så kanske det till och med är mer miljövänligt att den står på min parkering än att jag säljer den till någon som kör den betydligt mer än vad jag gör, säger Jonas Eriksson.