I en granskning som Dagens Nyheter utfört visar man hur många av de appar som svenska folket använder dagligen i bakgrunden spårar dig, sparar datan för att sedan säljas vidare.

Inför granskningen utgav sig DN för att företräda ett analysföretag i behov av gps-data för att analysera nyetableringar inom detaljhandeln. För ca 10 000 kronor lämnade ett av företagen ut ett första utdrag ur sin databas med omkring en miljard rader. Varje rad motsvarar en gps-loggning med uppgifter om koordinater, tidpunkt, mobiltelefon med mera.

De tiotal etablerade aktörerna på marknaden idag som säljer denna typ av data vänder sig bland annat till finansbranschen, detaljhandeln och stadsplanerare. Datan påstås vara värdefull för att lära sig om hur människor rör sig, var de shoppar och kan nås med reklambudskap.

Enligt ett bolag har man sin avlyssningskod i hundratals appar och enligt ett annat spårar man över 300 000 mobiltelefoner i Sverige. Man lovar att datan är anonym men granskningen visar att den garantin inte håller då många av loggningarna sker nattetid i människors bostäder och sedan på deras arbetsplatser.

Trafikdatalagring är en kontroversiell politisk fråga och politikerna och polisen tvistar om vad som är den bästa lösningen. När det gäller rörelsemönster som loggas via kommersiella appar gäller dock andra regler och informationen säljs öppet.