Med förslaget vill Miljöpartiet få människor att använda lådcykel istället för bil då de storhandlar.

– Det kan vara en så kallad Christiania-cykel. Men det finns många olika varianter när man har fler kassar än vad som passar att hänga på styret, säger Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson.

Den föreslagna skatten ska gälla parkeringar vid köpcenter utanför stadskärnorna och även omfatta arbetsplatsparkeringar och andra platser där ”parkering subventioneras genom att bilisterna inte betalar marknadsmässiga priser för att använda marken”.

– Det görs många korta bilresor till externa köpcenter. Det hävdas ibland att man behöver ta bilen till externa köpcenter. Men undersökningar från bland annat Lunds tekniska Högskola har visat att det många gånger handlas en mängd som man skulle ha kunnat få med sig på cykel, eller genom att resa kollektivt, säger Karin Svensson Smith, ordförande för riksdagen trafikutskott som skrivit debattartikeln tillsammans med partikollegan Emma Berginger, kommunalråd i Lund som kandiderar till riksdagen.

Exakt hur hög skatten skulle kunna vara vet man inte i dagsläget.

Enligt Karin Svensson Smith växer lådcyklar i popularitet.

– Det är ganska vanligt i Lund och förekommer ännu mer i Malmö. Det finns särskilda bostadshus där man har tillgång till dem genom att boka. Det kan vara en så kallad Christiania-cykel. Men det finns många olika varianter när man har fler kassar än vad som passar att hänga på styret.