Samnytt rapporterade nyligen om hur ledningen för ett asylboende utfärdat förhållningsorder till ukrainska flyktingkvinnor att inte klä sig på ett sätt som ”kan provocera män från främmande kulturer” på boendet. Efter massiv kritik rycker kommunstyrelses ordförande ut för att skadebegränsa – det handlar om ”ett missförstånd” hävdar hon.

Det var på onsdagen som uppgifter kom om att de ukrainska flyktingkvinnorna på asylboendet Galaxen i Olofström fått order från ledningen att inte klä sig i shorts och kortärmat. Detta då det på boendet finns asylsökande ”män från andra kulturer” som ”kan bli provocerade”.

Uppgifterna har fått stor uppmärksamhet men Galaxens ledning har gjort sig oanträffbara för media och vägrat svara på frågor om hur man resonerat och hur man tycker att beslutet rimmar med en jämställd värdegrund.

I stället rycker nu kommunstyrelsens vice ordförande, Annika Sjöstedt (S), ut för att gjuta olja på kritikvågorna. Hon hävdar i en kommentar till media att alltsammans är ett missförstånd.

Det enda förbud som utfärdats på Galaxens asylboende ska enligt Sjöstedt vara att inte gå direkt från sjön och in i matsalen i bikini. Huruvida burkini är tillåtet framgår inte.

Annika Sjöstedt säger sig, i motsats till media, ha fått kontakt med asylboendets ledning och fått förklarat för sig att det här är den enda klädkod som utfärdats.

Det är inte så som de ukrainska kvinnorna uppfattat situationen men eftersom Migrationsverket bett kommunledningen att ”inte lägga sig i” tänker Sjöstedt i nuläget inte inhämta kvinnornas version. Principiellt sätter hon dock ned foten om vad som ska gälla.

– Vi lever i Sverige. Det är fullständigt självklart att de ska få klä sig som de vill, slår Sjöstedt fast i samtal med SR.

LÄS MER: Ukrainska kvinnor nekas ha shorts och kortärmat – ”kan provocera män från andra kulturer”

Pågående diskussion om normer och värderingar

Att svenska normer ska gälla i Sverige är dock inte riktigt så självklart som kommunstyrelsens vice ordförande i Olofström gör gällande.

Hur långt, om överhuvudtaget, det svenska samhället ska göra eftergifter för islam och andra för vårt land främmande kulturella och religiösa värderingar har under lång tid varit en framskjuten fråga i den offentliga debatten.

Den fick förnyad aktualitet efter korankravallerna i påsk där muslimska och gängkriminella invandrare i sex städer skadade hundratals poliser och stal och brände upp ett stort antal polisfordon i ilska över att ett exemplar av koranen skulle eldas upp. Tidigare har det handlat om ifall man ska få visa satirteckningar av islams profet.

Ett annat område som återkommande diskuterats är den invandrade avvikande klädkulturen med slöja, heltäckande klädedräkt och även heltäckande badkläder. I vilka sammanhang ska sådana plagg tillåtas där det kräver särrättigheter från i Sverige vedertagna regler och normer.

Omvänt har diskussionen gällt vilka krav man från muslimskt håll ska ha rätt att ställa på hur svenskar klär sig i olika sammanhang. Framför allt har unga kvinnor utsatts för trakasserier när de enligt svenska sedvänjor klätt sig efter varm väderlek men på ett sätt som enligt invandrarkulturella normer anses lösaktigt och legitimera sexuella övergrepp.

Den här sistnämnda sortens kulturkrockar har de senaste månaderna blivit vanligare på landets asylboenden där de utomvästliga migranterna med sina oftast muslimska värderingar tidigare helt har dominerat men nu blandas med ukrainska flyktingkvinnor som har en mer västerländsk klädstil.

Frågan är nu vilken kultur som ska ha företräde respektive väjningsplikt och om det, som med koranbränningar, är mer angeläget att inte skapa social oro än att upprätthålla vedertagna västerländska normer, lagar och regler när det finns anledning att tro att det kan leda till våldsamma reaktioner.