Nordens största nätbutik för barnprodukter Jollyroom har systematiskt marknadsfört varors priser som nedsatta när de i själva verket inte var det. Nu har företaget fällts av Patent- och marknadsdomstolen och man riskerar böter på tre miljoner kronor. Tidigare undersökningar visar att fusket med reapriser är utbrett.

Myndigheterna har sedan flera år tillbaka haft ögonen på Jollyrooms reor och redan hösten 2018 utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot den aktuella reklamen.

I den nya domen, där man menar att konsumenterna vilseletts, förbjuds företaget att påstå att de har reor på varor ifall priset inte är väsentligt lägre än det varit tidigare. Jollyrooms döms även att betala 1,5 miljoner kronor i markadsstörningsavgift.

Om Jollyroom skulle bryta mot något av förbuden i domen riskerar företaget dessutom att behöva betala vite på ytterligare tre miljoner kronor för varje förbudspunkt.

– Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Tidigare i veckan förbjöds även Sportamore, Intersport och Ur & Penn att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris.

Utbrett fusk med reapriser

En undersökning som prisjämförelsesajten Prisjakt gjorde 2017, där man tittat på rean under 2016 års Black Friday, visade att 27 procent av produkterna då till och med var dyrare än en normal novemberdag.

– Den genomsnittliga prisnedgången under förra årets Black Friday var faktiskt blygsamma 17 procent, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, i ett pressmeddelande.