Klädvarumärket Nike lanserade hijab för kvinnor på sin svenska sida. ”Väldigt kul att se något nytt i samhället”

Det var någon gång under december 2017 som Nike lanserade en hijab för kvinnor som vill träna. Klädesplagget kommer i två storlekar och levereras fraktfritt i hela Sverige till Nikes kunder.

”Träningshijab Nike Pro för kvinnor är tillverkad i ett lätt, ventilerande material som leder bort svett. Den sitter tajt och säkert under både träning och tävling. Dra på-konstruktion och ett långt bakstycke håller hijaben på plats samtidigt som nätmaterialet ger en personlig passform och god ventilation.” står det att läsa på Nikes hemsida.

Omdömen från kunderna är överväldigande positiva. Flera kunder berömmer bra kvalite av material och en bra passform. En av kunderna kommenterar att det är ”spännande att vi äntligen blir representerade i stora varumärken.”

Det finns bara ett omdöme på svenska och det verkar inte vara skrivet av en kvinna som köpt plagget. En anonym användare gläds å de muslimska kvinnornas vägnar:

”Väldigt kul att se något nytt i samhället och som passar muslimska kvinnor, den här klädseln ger islamska kvinnor chansen att känna gemenskap inom sportkulturen.”

Samhällsnytt har under flera dagar försökt att komma i kontakt med Nikes pressavdelning via mejl och på telefon. De frågor som vi har ställt till företaget var bland annat vilka signaler varumärket vill sända till sina kunder genom att börja sälja klädesplagget samt om Nike är medvetna om att i flera länder utgör hijab en symbol för kvinnoförtryck. I skrivande stund har vi inte fått något svar på våra frågor.