Nyligen meddelade Nordea flera svenskar boende i bland annat Thailand att de tänker avsluta deras konton och bankkort samt BankID. Man uppmanar dessa att i stället vända sig till banker i de länder man bor i.

En av de drabbade är 79-årige pensionären Bertil Forsberg från Örnsköldsvik som är gift med en thailändska sedan 23 år och bosatt i Khon Kaen i nordöstra delen av landet sedan 13 år.

Nyligen fick han ett brev där Nordea meddelar att de säger upp samtliga hans tjänster inklusive BandID som han ofta använder för att betala räkningar och i kontakten med svenska myndigheter. På ett av kontona får han sin pension från Sverige.

LÄS ÄVEN: Före detta SD-profil nekades bankkonto – ”har googlat mitt namn”

Efter att ha fått kontakt med en lokal bank i Västmanland har han dock blivit lovad ett nytt bankkort och även fått löfte om BankID – något som dock kräver att han måste resa till Sverige för att legitimera sig på plats.

– Jag är inte så jäkla pigg längre. Jag är ändå 79 år. En gammal gubbe som äter, sover och promenerar med hunden. Jag vet inte ens om jag klarar av en tripp till Sverige i dag. Att flytta tillbaka till Sverige är inte aktuellt. Jag lever mitt liv här, säger han till Expressen.

Uppmanas vända sig till andra

På Nordea uppger bankens presstalesperson Henrik Devell att finansiella tjänster är strikt reglerade och att Nordea är en nordisk bank som erbjuder tjänster och produkter i Norden:

”Kunder som är bosatta utanför EU/EES kan därför få sina bankprodukter och tillhörandetjänster begränsade. Det handlar om kunder som inte längre bor i Sverige, ibland utvandrade sedan många år. I dessa fall är vår uppmaning till kunden är att i stället använda bank och banktjänster i landet de bor i.”

LÄS ÄVEN: Nordea säger upp företags bankkonto efter 20 år – hävdar att man saknar kundkännedom