Sedan i sommar rullar 82 stycken nya elbussar på Malmös gator varav 60 är 18,7 meter långa ledbussar. Dessa har en sämre svängradie än de gamla ledbussarna som gick på gas och var en halv meter kortare.

Efter att de nya bussarna satts in i trafik har det visat sig att linje 4 har svårt att klara en rondell i Bunkeflostranden.

– Vi har haft problem men vi har löst det tillfälligt. Vi hade liknande problem i en annan rondell som också var för snål för bussarna, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden, till Sydsvenskan.

LÄS ÄVEN: Totalfiasko med elbussar i Luleå – nu lanseras de i Piteå

Rondellen i Bunkeflostrand är specialanpassad till de gamla gasbussarna och man har fått ta bort en belysningsstolpe för att det ska fungera. Linje 4 kör även en omledningsväg efter ändhållplatsen på Naffentorpsvägen.

Kan byggas om

Samtidigt undersöker Skånetrafiken och Nobina möjligheten att ändra bussens svängradie och utbilda förarna. Ifall det inte räcker kanske rondellen måste byggas om, vilket i så fall skulle handla om att sänka ned mitten så det blir en yta bussen kan köra över med ena sidan.

LÄS ÄVEN: ”Klimatsmart” elbuss laddas med smutsig dieselgenerator

Vad en eventuell ombyggnation kan kosta finns inga uppgifter om och nästa höst kommer ännu fler bussar av samma typ att trafikera gatorna i Malmö.