En grupp nyanlända från Mellanöstern och Afrika anser att det svenska skolsystemet är för långsamt. De vill därför att riksdagen agerar och ändrar systemet för att nyanlända inte ska behöva gå en språkintroduktion ”i 3-4 år” innan gymnasiestudierna kan påbörjas.

Mozan Ahmed, 17, invandrade till Sverige från Sudan för 1,5 år sedan och hon vill nu berätta för riksdagen hur skolsystemet i bör se ut. Det rapporterar statstelevisionen.

LÄS ÄVEN: Majoritet av Malmöbarn är invandrare – forskare vill se arabiska skolor

Ahmed är en av ett 20-tal personer som har gått en ledarutbildning, finansierat via projektet Världens ungdomar, och snart ska sysselsätta sig som ungdomsledare i problemområdet Skäggetorp i Linköping där hon och andra ska ordna aktiviteter för barn.

– Mitt förslag är att de som kommer till Sverige och är 15-17 år inte ska behöva gå språkintroduktion i 3-4 år innan de kan börja på gymnasiet. Man kan lära sig språket snabbare, det ska inte behöva ta så lång tid, säger Mozan Ahmed till SVT.

Inga förslag

Men Mozan Ahmed presenterar däremot inga konkrekta förslag över hur ”de kan lära sig språket snabbt”. Ahmeds studiekamrater, som också ska bli ungdomsledare i Skäggetorp, håller med henne.

De tycker inte att det svenska skolsystemet är anpassat för ungdomar som kommer till Sverige. Inom kort ska gruppen därför åka till riksdagen för att berätta för landets politiker hur skolsystemet ska se ut i framtiden.

LÄS ÄVEN: SFI-lärare: Nästan ingen lågutbildad invandrare lär sig svenska