Stadsbuss i Örebro. Faksimil YouTube

Oro när region sparar och drar in på busslinjer – invånare skaffar sig egna färdmedel

Liksom i många andra kommuner och regioner är ekonomin i Region Örebro län satt under hård press och nu ska man spara 70 miljoner kronor på kollektivtrafiken. Detta innebär att flera busslinjer kan komma tas bort. Indragningarna väntas slå hårt mot boende på landsbygden.

Beslutet som tagits i samhällsbyggnadsnämnden innebär att man kommer se över busslinjer med få resenärer som i huvudsak används av skolelever och löper parallellt med tåglinjer. Man planerar att ta bort nästan var tionde resa.

– Om det bara åker tre eller fem personer på en buss, då löper den linjen stor risk att försvinna, säger Länstrafikens kollektivtrafikchef Fredrik Eliasson till SVT Nyheter.

– Fler kommer få längre till kollektivtrafiken, det är inget att hymla med. Men jag tror också att de allra flesta inte kommer att märka av så stora förändringar.

På flera håll kommer detta innebära flera kilometer eller mil till närmaste tågstation. ”Det är tråkigt, men vi behöver spara”, säger Eliasson.

Mopedbil

Alex Giebels och Åsa Svedberg bor i Hörken två mil utanför Kopparberg. Ingen av dem har körkort och de är beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till affärer och vårdcentralen.

– Det kommer knappt funka. Vi har goda vänner som vi kan lifta och samåka med och väldigt bra och snälla grannar. Men man kan inte leva ett självständigt liv utan buss eftersom vi inte kan köra själv.

Ifall bussarna försvinner känner de sig tvungna att skaffa ett eget färdmedel.

– Jag ska göra teoriprov för mopedbil, så det kanske blir vår lösning, säger Åsa.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.