I förra veckan kunde Samhällsnytt avslöja stora brister i markoperatören Aviators verksamhet vid Arlanda flygplats i Stockholm. Nu kan vi visa att det inte bara flygsäkerheten som kan ifrågasättas utan även företagets interna arbetsmiljö.

Enligt Samhällsnytts källa sker det otaliga kulturkrockar mellan invandrare och personal med svensk bakgrund.

– De gaddar ihop sig mot oss och är allmänt otrevliga och oemottagliga för kritiken, berättar källan. Mycket härjande, gapande och skrikande. Man hör ofta exempelvis “walla brorsan” som skriks ut tvärs över rummet. Inte bara är det väldigt irriterande, det hör inte hemma på en svensk arbetsplats.

– Det har kommit fram andra i personalen till mig och varit chockade, främst de som jobbar på morgonskiften då det brukar vara lugnare och är inte lika vana vid stöket.

– En gång var det en kollega som frågade mig “Hörde du vad han sa?”, vilket jag inte hade gjort. Kollegan berättade då att en i personalen hade sagt något som en av invandrarna som jobbar hos oss inte höll med om. Då hade han svarat “sug min kuk” till min kollega som knappt trodde sina öron.

Hur ofta händer sådant?

– Varje dag skulle jag säga. Det är många som sett och fått uppleva den sortens verbala påhopp, men ingen vågar säga något. De är rädda att förlora sina jobb och sin försörjning.

– Exempelvis när de gjort något fel eller inte lyssnat på instruktioner. Så fort man vänder sig om börjar de snacka sinsemellan och det är mycket “svennehora”, “svennejävel”, “knulla din mamma” och sånt.

Är det ingen som berättar detta för ledningen?

– Som sagt, få vågar. Men VD:n exempelvis ska ha fått kännedom om problematiken, främst rörande säkerheten alldeles nyligen, exempelvis då många av invandrarna som anställts är dåliga på båda svenska och engelska. Då sades det att det lät allvarligt och att det ska vi ha ett möte om – utan att något hände.

På ett internt forum för de anställda på Aviator på Arlanda publicerades ett videoklipp, filmat av en anställd på Aviator. På videon ser man hur han och en kvinnlig kollega leker runt på bagagebandet:

“Superstar” säger mannen som filmade skrattandes. Den kvinnliga kollegan åker sedan in i “fotocellen” varefter den manliga kollegan vänder kameran mot sig själv och skrattar högt.

Kvinnan ska ha hävdat att hon skulle putta till en väska på bandet och det var därför hon gick upp på det, men på videon syns ingen väska.

Har inte körkort – trots att det krävs

När man anställs på Aviator är ett krav att man har ett körkort, vilket Aviators egna anställningsannonser bekräftar:

[soliloquy id=”233546″]

Men i den interna kommunikationen låter det annorlunda.

I ett mail som gick ut till “kollegor på Aviator” i början av juli står det följande (klicka för större bild):

Detta innebär att de som inte har körkort är totalt låsta och inte kommer ut till sina avgångar på tid.

Mailet skickades ut till tre yrkesgrupper hos Aviator; GC, ramp och sorterare. Alla dessa tre positioner kräver enligt Aviator egna anställningsannonser körkort men mailet visar att personer utan körkort ändå tillåts jobba där.

– Det finns flera av de anställda som borde ha körkort men som inte har det. Företaget ser mellan fingrarna på det. De finns de som får jobbet utan körkort till att börja med, som försöker ta det under tiden. Men även en person som hade körkort men förlorade det på grund av flera fortkörningar, säger vår källa.

Ostädat på bryggorna
Det visar sig även ofta vara ostädat vid bryggorna till planen där passagerare kliver på/av planet.

– Det försvårar arbetet för gatekoordinatorerna och kan även utgöra ett säkerhetshot om soporna råkar vara orsaken till att någon olämplig knapp sätts igång som larm eller att bryggan skadar ett parkerat plan.

– Städpatrullen ska hämta soporna på bryggan innan folk kliver ombord på det utgående flyget. Dessvärre funkar det sällan att städet kommer i tid, om alls, och både personal och resenärer tvingas gå bland sopor, säger en källa.

Det är dock inte Aviator som hämtar upp soporna utan ett annat bolag: städfirman Sodexo.

Fastar och ber under Ramadan
Flera i personalen uppges även fasta och be under den muslimska högtiden Ramadan. Enligt källor går anställda under denna period, som varar omkring en månad, och jobbar långa pass på fastande mage.

– Under deras ramadan jobbar de på som vanligt, och enligt mig är detta en klar säkerhetsrisk då de själva klagat på att de känner av yrsel, utmattning och att deras koncentrationsförmåga avsevärt försämras under ramadan. Och de jobbbar alltså långa skift i flygtrafiken, berättar vår källa.

Aviator vägrar svara i telefon
När vi försöker nå Aviator för att ställa frågor vägrar de svara.

VD:n Ola Skogö klickar bort vårt andra försök och skickar ett SMS där han skriver “skicka SMS till mig”.

Deras presschef Andreas Vassilaros, vars jobb är att besvara frågor från media, vägrar också svara på frågor och hänvisar till ett mail de nyss skickade.

När vi påtalar att det är nya uppgifter vi vill ha svar på ber han oss maila och säger att de därefter ska se om de svarar på frågorna.

Detta är det mail de skickade till Samhällsnytt (klicka för större bild):

Detta är frågorna vi försökte ställa per telefon och sedan på deras e-post, utan något svar:

Hej Andreas, (cc Ola Skogö)

Vi skulle skyndsamt vilja ha svar på följande frågor:

– Använder ni er av subventionerade anställningar i form av instegsjobb eller nystartsjobb? Om ja, hur stor del av arbetskraften har denna form av anställning?

– Känner ni till trakasserier och mobbing inom personalen, främst riktat från de med invandrarbakgrund mot svenska anställda? Om ja, vad har ni gjort för att åtgärda det?

– Hur ser ni på att personal hos er kallar andra i personalen för “svennehora”, “svennejävel” och säger att de ska “knulla din mamma” när de får instruktioner eller kritik de ogillar?

– Vi publicerade ju igår en film där de kallar kapten för hund och motherfucker på arabiska. Hur ser ni på sådant beteende?

– Anser ni att arabiska som internt språk utgör problem/hinder för personal med annan bakgrund?

– Känner ni till att er personal leker på bagagebältena och i så fall, hur ser ni på det beteendet?

– Krävs körkort för att vara anställd hos er som GC, ramp eller lastare?

– Enligt källor praktiserar troende muslimer på er arbetsplats Ramadan, vilket innebär att de fastar långa perioder på dagarna samtidigt som de jobbar långa skift. De ber dessutom fem gånger om dagen. Hur ser ni på fastande under arbetspass som kan vara långa i ert arbete som kräver noggrannhet och säkerhetstänk? Är det tillåtet att be på arbetstid?