SVT använder sina lokal- och regionalkanaler för att samordnat indoktrinera tittare och läsare med invandringspropaganda. Det hävdar Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand med stöd i en granskning av statstelevisionens publiceringar som partiet gjort.

De numera genom skatteuttag tvångsfinansierade så kallade public service-medierna SVT och SR har sedan 1970-talet återkommande kritiserats för att inte leva upp till kravet på opartiskehet och ha en påtaglig slagsida åt vänster i sin journalistik. Flera undersökningar av redaktionsmedarbetarnas politiska sympatier ger stöd för kritiken och visar att en förkrossande majoritet röstar vänster, några få allmänborgerligt och ingen socialkonservativt.

Spegla Sverige – en fråga om hudfärg eller åsikter?

Ett upprop bland ”rasifierade” medarbetare på Sveriges Radio gjorde nyligen gällande att medieföretaget i sin rapportering inte korrekt ”speglar Sverige” med hänvisning till att för stor andel av de anställda har vit hudfärg. Uppropsmakarna har fått kritik för att ägna sig åt rasistiska tankefigurer och för att ha fel i sak – den rasregistrering av de anställda som SR genomfört visar att ”rasifierade” tvärtom är överrepresenterade relativt ett demografiskt tvärsnitt av bosatta i Sverige och viktat för utbildningsnivå.

Många menar att det i stället är den bristande speglingen av Sverige politiskt bland medarbetarna inom public service som är det verkliga problemet och något som i motsats till hudfärg på riktigt inverkar på journalistiken – vilka frågeställningar och ämnen som tas upp och hur ofta, valet av synvinklar, vilka som bjuds in att kommentera och debattera och så vidare.

Nytt fokus för vänsterjournalistik

Efter murens fall och Sovjets kollaps har den politiska vänsterns fokus skiftat från ekonomisk planhushållningspolitik till att driva identitets- och invandringspolitiska frågor. Det är inte längre det svenska proletariatet man i första hand ser sig som talespersoner för utan förment utsatta invandrargrupper. Analogt med den utvecklingen har också den vänsterorienterade journalistiken flyttat sitt sökarljus.

Samhällsnytt har i åtskilliga artiklar uppmärksammat hur statstelevisionen och statsradion i sin journalistik ägnar sig mer åt invandringspolitisk propaganda än neutral nyhetsbevakning. Kritik mot detta har också framförts av tidigare medarbetare på SVT- och SR-redaktionerna och även från flera politiska partier.

Genomgång av SVT:s publiceringar påvisar brister i opartiskhet

I ett inlägg på Facebook skriver Gustav Kasselstrand, partiledare för Alternativ för Sverige, att man gjort en genomgång av artiklar som publicerats på SVT:s lokala och regionala nyhetsredaktioner och som SVT centralt valt att länka till på sin huvudsida. Det visar sig att hela 16 av 21 lokal- och regionalredaktioner samordnat publicerat så kallade ”snyftreportage” och ”solskenshistorier” på temat ”Flyktingkrisen 2015″, artiklar som sedan fått draghjälp av huvudredaktionen.

Enligt Kasselstrand förs tittare och läsare ute i landet bakom ljuset genom att matas med anekdotiska och icke-representativa reportage som ger sken av att migranterna från asylkaoset 2015 antingen etablerat och integrerat sig väl i Sverige eller är utsatta för diskriminering, rasism och en omänsklig asyllagstiftning. Verkligheten ser diametralt annorlunda ut med omfattande integrationsproblem och särlagstiftning som ger även de som saknar asylskäl rätt att stanna och bjudas på en gymnaiseutbildning.

[soliloquy id=”342521”]

Kasselstrand påtalar också hur SVT i sin rapportering lyfter fram invandrarbagkrund när man vill framställa personer ur gruppen som framgångskrika eller utsatta men utelämnmar sådana uppgifter när det handlar om invandrare som begått brott eller är tärande på samhället.

Partiledaren exemplifierar med hur statstelevisionen först summariskt rappoterar om det uppmärksammade mordet på Tommie Lindh där man endast omnämner gärningspersonen som ”mannen” utan att berätta att det rör sig om en för flera grova brott tidigare dömd migrant från Sudan och i omdelbar anslutning till detta sänder ett långt glädjereportage om två syriska migranter som fått jobb.

”Koordinerad folkuppfostringskampanj”

Kasselstrand beskriver det som SVT och SR ägnar sig åt som ”en koordinerad folkuppfostringskampanj” med avsikt att vilseleda medborgarna om den förda invandringspolitikens effekter på det svenska samhället.

”All denna propaganda serveras vi dag ut och dag in, för en årlig kostnad på sju miljarder kronor” avslutar AfS-ledaren sitt Facebook-inlägg.