På Attendos äldreboende Långbroberg i södra Stockholm har personalen försökt uppmärksamma cheferna om missförhållanden men upplever att man inte får något gehör. Nu berättar de om obemannade avdelningar nattetid där boende skriker av smärta, undermålig och för små mängder mat som gör att de äldre rasar i vikt och boende som läggs för natten redan vid 16-tiden och får äta middag i sängen.

– Jag kastar mig hellre framför ett tåg än bli gammal om det ska vara så här, säger undersköterskan Maria Norstad Pantén till Expressen.

Vård- och omsorgskoncernen Attendos motto ”Kompetens, omtanke och engagemang” ger hon inte mycket för. I stället är det plånboken som ligger i fokus och de anställda går på knäna medan cheferna sparar mer och höjer sina egna bonusar, berättar hon. Trots att hon upprepade gånger försökt påtala problemen har hon inte fått något gehör.

Det handlar om äldre som faller och det dröjer innan de får hjälp, trasig kommunikationsutrustning och bristfällig dokumentation med papperslappar som kommer på avvägar.

Maria Norstad Pantén berättar om ett fall där en boende låg och skrek av smärta på en obemannad avdelning för personer med somatisk sjukdom. Dokumentation saknades om personens tillstånd, men till slut fann man en pärm där det framgick att denne hade spridd cancer och vid behov skulle få morfin, vilket inte fanns i rummet.

I bland hinner dagpersonalen inte med att låta de boende gå på toaletten på dagarna och då kommer allt på nätterna. Flera av personalens sökare har trasiga displayer och mikrofoner och om personalen inte kommer åt att svara direkt kan de inte se från vilka rum det har larmats. Rörelse- och sänglarmen går då boende med fallrisk lämnar sitt rum eller kallar på hjälp varpå personalen tvingas bedöma om de ska avbryta vårdsituationen de är i för att springa i väg till ett annat våningsplan och lämna personer med demenssjukdom ensamma. Ofta tvingas personalen använda sina privata mobiler för att kunna ringa på hjälp.

Gröna ägg

Nattpersonalen ska ”i mån av tid” städa korridorer, tvätta haklappar och göra frukost vilket kan resultera i att de boende får frukostägg som är gröna för att de har kokats så långt i förväg på natten eller gröt som blir bränd för att personalen måste avbryta det de gör. Det beställs inte hem tillräckligt med mat och ofta saknas bröd, ost och smör. Vid vissa tillfällen har personalen köpt frukost till de boende för egna pengar.

En av de boende som tagit saken i egna händer är 77-årige Håkan Eriksson som tar färdtjänst till pizzerian.

– Det var bedrövlig mat i dag, någon fläskgryta. Alla de där grytorna smakar likadant och sopporna blir man verkligen inte mätt på. Då jag gjorde lumpen fick vi ärtsoppa på torsdagarna och det fungerade, men tomatsoppan man får så ofta på Attendo innehåller ju inget protein. Vi betalar ju för mat på Attendo, men jag äter lunch här på pizzerian de dagar då jag inte blir mätt eller står ut med det som serveras, säger Håkan, som jobbat med marknadsföring.

Trots att personalen gör sitt bästa för att larma om situationen händer inget.

– Men när man påpekar sådant här svarar bara chefen att ”passar det inte så är dörren där, du behöver inte jobba här”. Jag gråter ofta när jag går av mina arbetspass och det tar dagar innan jag blir människa igen, säger en undersköterska.

Dåliga kunskaper i svenska

Attendo anklagas även för att ha satt i system att ta in personal med svaga kunskaper i svenska och låg kunskap om fackliga rättigheter. Andra vittnar om att boende läggs redan vid 16-17-tiden på eftermiddagen.

– Det gör extra ont att lägga folk som är pigga i huvudet så tidigt. De får ligga i sängarna i uppemot 15 timmar innan de får gå upp igen. Jag skulle aldrig vilja ha min mamma på Långbroberg, jag trodde aldrig att det kunde bli så här illa.