Reklamombudsmannen (RO) har kritiserat ett Stockholmsföretag för sexism efter att företaget använt en populär ”meme” tillsammans med en rekryteringsannons. Bilden är mer känd som ’Distracted Boyfriend Meme’ som baseras på en man som vänder sig bort från sin bestörta flickvän för att spana in en snygg tjej.

Det är Internetleverantören Bahnhof som använt bilden i sin marknadsföring och rekrytering av personal.

RO har nu beslutat att användningen av memen var ”könsdiskriminerande” både genom att presentera kvinnorna som ”utbytbara” och som ”sexobjekt” och för att presentera ”en stereotyp av män som ser kvinnor som utbytbara”.

Några av de delaktiga i RO:s beslut skrev att reklamen ”ger intrycket att män kan byta kvinnliga partners på samma sätt som de byter jobb”.

Bahnhof hade emellertid en mer avslappnad inställning. I deras yttrande till RO skriver de:

Andemeningen är att annonsören är en att­raktiv ar­betsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats.

Memes är en stor del av internetkulturen och därmed ett grepp att använda för att målgruppsanpassa budskap, det vill säga vända sig till sökanden som har kunskap och intresse av internet – eftersom det är inom den sfären som annonsören verkar och söker personal inom.

I ett försök att visa att kön inte var en relevant del av memen la företaget upp flera variationer på memen dagen efter att de delade originalet, där karaktärerna var ersatta av andra kön och djur.

’Distracted Boyfriend Meme’ började gå viral 2017 och ledde till artiklar som analyserade memen. Fotografen och modellerna spårades upp och tusentals varianter gjordes.

Den listades som en av år 2017 bästa memes av flera publikationer.

RO kan inte döma ut sanktioner mot företag, deras uttalanden är endast rådgivande.