Postnord (Holger.Ellgaard)/Renault Kangoo (Corvettec6r)

Postnord köpte 500 bilar – klarar inte av att köra i snö

2.1K Shares

Postnord har fått problem med 500 nyinköpta bilar – bromsarna fungerar inte när det är snö. Nu har 100 av bilarna fått körförbud och man tvingas istället hyra in andra bilar till höga kostnader.

– Det är kostsamt att hyra fordon samtidigt som vi betalar för befintliga fordon som vi inte kan nyttja, säger Mathias Krümmel, operativ chef på Postnord, till Expressen.

Det är modellen Renault Kangoo som inte klarar av vårt nordiska klimat, åtminstone norrut i landet, där kombinationen av snö och kalla temperaturer kan få bromsarna att sluta fungera eller i varje fall kraftigt försämras.

Några av incidenterna har skett på större vägar i hastigheter på 70–80 kilometer i timmen medan andra har inträffat i stadsmiljö. Krümmel säger till Expressen att inga personskador skett eftersom föraren lyckats stoppa bilarna med handbromsen eller genom att växla ner, men det har ändå varit ”chockartade upplevelser” för medarbetarna.

Får inte köra vid minusgrader

100 bilar har tagits ur drift norr om Dalälven och söder om denna får brevbärarna inte använda bilarna om det är minusgrader. Nu försöker PostNord hitta en lösning med Renault. Bilarna som haft incidenter analyseras för att se vad som gått fel.

Totalt sett har PostNord 8 000 fordon och när de 500 bilarna inte fungerar som tänkt blir det problem. Ett sådant är att det nu måste hyras bilar som är vänsterstyrda till skillnad från postbilarna där förarna sitter till höger.

– Det har inneburit att vi har haft problem att säkerställa leveranstider, säger Mattias Krümmel.

Det är oklart om PostNord får ersättning för merkostnaderna men företaget säger att de förväntar sig att få vad de köpt.

Renault säger till Expressen att de bara fått rapporter om två incidenter och menar samtidigt att bromssystemet fungerar som tänkt och i enlighet med internationell standard. Utredningen bekräftar att bromssystemet fungerat i enlighet med dess design och rådande internationella standarder, skriver de.

2.1K Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.