Tidigare i år skrev Mattias Samuelsson, LO:s utredare i utbildningsfrågor, ett blogginlägg där han kunde visa att OECD redan i början på 90-talet varnade för katastrofala följder av pågående skolreformer. Idag är dessa följder verklighet.

I en rapport från OECD, Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, som sammanställdes 1992 varnades bland annat för ett skolsystem med mindre likvärdighet och ökad segregation.

Men rapporten har hållits gömd. Av en slump hittade Samuelsson den när han läste en gammal rapport och tittade i referenslistan. Där nämndes en OECD-rapport som är en granskning av Sveriges skolsystem.

Efter att ha försökt få tag i rapporten fick han veta att den inte finns i riksarkivet. När han hörde av sig till OECD fick han rapporten skickad till sig – efter bara en halvtimme.

LÄS ÄVEN: INTERVJU: Toppläraren Karin vittnar om invandringskaos i eftertraktad stockholmsskola

– Det ingår i OECD:s jobb att granska flera olika skolsystem. Men den här rapporten är lite annorlunda. Av rubriken att döma kan man tro att det är en vanlig granskning, berättar Mattias Samuelsson i en intervju med Skolsverige, men när man läser texten ser man att så inte är fallet.

Vidare berättar han att det som föreslogs göras med skolsystemet i Sverige ansågs vara så radikalt att det är vad de fokuserade på. De granskade alltså i stället de reformer som man planerat att genomföra.

Man kritiserade att staten tar ett steg tillbaka och släpper taget om skolan. Etableringsfriheten för friskolor och det fria skolvalet var två reformer som OECD kritiserade. I rapporten ställer de frågan ”hur ska staten kunna styra skolsystemet när man släppt taget?”.

LÄS ÄVEN: Trots svenska PISA-raset: varannan kommun skär ned på skolan

Tidigare var en summa pengar öronmärkta för skolan men Bildt-regeringen valde att ta bort detta, berättar Samuelsson. Då tog man också bort ännu ett styrmedel för staten.

OECD skrev i rapporten att ”det här kan bli hur som helst” eftersom vi har 290 kommuner och ett antal friskolor. Därför menade de att utbildningen kan komma att bli väldigt olika beroende på vilken skola man går i.

Samuelsson menar att de var förvånansvärt genomgående och skarpa i sin kritik vilket är ovanligt för OECD. I rapporten var de tydliga med att Sverige skulle komma att få ett mindre likvärdigt och mer segregerat skolsystem.

LÄS ÄVEN: Allt färre elever i utsatta områden klarar skolan