Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S) gav under riksdagens frågestund på fredagen ett entydigt besked till landets åkerier, jordbrukare och bilister – det blir inga ytterligare åtgärder för att hejda de skenande bränslepriserna: ”Vi har sänkt så mycket det går”. Samtidigt aviserar regeringen att pausen i att öka reduktionsplikten inte bara blir tillfällig – den ska också följas av en dubbel chockhöjning när pausen är över.

Det var på en fråga från Sverigedemokraterna som landsbygdsministern slog fast att regeringen inte har för avsikt att ytterligare underlätta för det drivmedelsintensiva jordbruket, åkerinäringen och de hushåll beroende av bilen som drabbats hårt av de socialdemokratiska priserna på bensin och diesel.

SD har enskilt föreslagit åtgärder som skulle innebära en sänkning av drivmedelspriserna i storleksordningen 10 kronor vid pump, och tillsammans med de allmänborgerliga partierna kommit överens om ett förslag som skulle sänka priset med cirka 5 kronor. Regeringen har aviserat en sänkning på drygt en krona.

Landsbygdsministern: ”Vi har sänkt så mycket det går”

På SD-riksdagsledamoten Martin Kinnunens fråga när åtgärderna kommer blev beskedet från landsbygdsministern att de inte kommer överhuvudtaget. Regeringen har enligt Anna-Caren Sätherberg redan gjort allt man har för avsikt att göra:

– Jag tänker lite tvärtom mot Martin Kinnunen, vi har sänkt dieselpriset till den nivå som går.

Med ”tvärtom” menade Sätherberg att drivmedelspriserna i stället måste tillåtas öka i framtiden i takt med den radikala klimatomställning som regeringen – trots att man nu regerar utan Miljöpartiet – fortsatt driver. Bensin och diesel ska vid sidan av eldrift ersättas helt med biodrivmedel tänker man sig, som är väsentligt dyrare än de fossila drivmedlen.

Regeringen planerar för chockhöjd reduktionsplikt

Samtidigt utgörs bränslepriserna till ungefär 60 procent av skatter och avgifter som regering och riksdag kan påverka. Detsamma gäller den så kallade reduktionsplikten, det vill säga den med hänvisning till klimatet ökade fördyrande iblandningen av biodrivmedel i bensinen och dieseln.

Regeringen meddelade nyligen via finansminister Mikael Damberg (S) att man – först vid kommande årsskifte – pauserar den fortsatta uppräkningen av reduktionsplikten. Vad man då inte berättade var att man planerar en dubbel chockhöjning av reduktionsplikten och därmed bränslepriserna när den ettåriga pausen är över. För att få reda på det måste man läsa det finstilta i lagförslaget.