Regeringen: ”Sänkt bränsleskatt gynnar Putin”
Energiminister Khashayar Farmanbar (S). Faksimil TV4

Energiminister Khashayar Farmanbar (S) hävdar i en intervju att sänkt bränsleskatt i Sverige skulle gynna Putin. Samtidigt vägrar han ge svar på om regeringen tänker underlätta för alla de som nu drabbas av de skenande drivmedelspriserna.

Socialdemokraterna har i veckan myntat begreppet ”Putinpriser” i ett försök att lägga skulden för sin energipolitik på den ryske presidenten, något som Samnytt tidigare skrivit om. Nu försöker energiministern återigen flytta allmänhetens fokus till Putin och påstår bland annat att syftet med reduktionsplikten är att minska mängden ”Putinolja” i bensin och diesel.

I en intervju med TV4 säger Energiministern att han följer prisutvecklingen noggrant och ”förbereder ett stort antal scenarion”. Farmanbar konstaterar att ”vi har goda statsfinanser” och därmed möjlighet att vidta olika åtgärder för att motverka de skenande drivmedelspriserna. Däremot vill han inte presentera några konkreta lösningar.

LÄS ÄVEN: Skenande bränslepriser miljardaffär för staten

Världens högsta dieselpris

Reportern påtalar att Sverige har världens högsta dieselpriser på grund av skattetrycket och säger att många tittare hört av sig och undrat varför skatterna inte sänks, för att på så vis korrigera prisnivån för konsumenterna.

Eftersom skatten är procentuellt pålagd på priset, blir summan staten får in högre ju dyrare bränslet är. (Det handlar i nuläget om 1,3 miljarder kronor mer per månad bara jämfört med december). Farmanbar börjar istället tala om att skatterna går till att ”hjälpa välfärdens hjältar, anställa fler inom äldreomsorg och skola”. Därefter talar han om den så kallade reduktionsplikten och påstår att dess avsikt är att minska mängden ”Putinolja” i bensin och diesel.

Reduktionsplikten trädde i kraft 2018 och har sedan succesivt ökats. Hittills har den sagts syfta till att reducera så kallade växthusgasutsläpp från fossila drivmedel genom att dessa späs ut med biodrivmedel. Minskad ”Putinolja” har däremot aldrig tidigare nämnts som orsak.

LÄS ÄVEN: Ekeroth: Sossarna försöker luras att bränslepriserna är någon annans fel

”Sänkt skatt gynnar Putin”

Den största orsaken till de höga priserna i Sverige hävdar Farmanbar är världsmarknadspriserna på olja. Dessa ligger utanför regeringens möjlighet att direkt påverka varför reportern upprepade gånger försöker få energiministern att fokusera på de delar han faktiskt kan påverka, nämligen skatterna.

– När man sänker skatten så blir det ju större andel pengar som man betalar till Putin och till oljeshejkerna i Mellanöstern och mindre till välfärdens hjältar, säger Farmanbar till TV4.

Något svar på när eller ens om regeringen kommer att presentera några åtgärder för att sänka drivmedelskostnaderna vill energiministern inte ge. ”Det är svårt att säga”, svarar han och återgår istället till att prata om världsmarknadspriserna samt att ”vi ser över ett stort antal scenarier”.

Dieselpriset var i veckan uppe på nära 27 kronor litern medan en liter noterats på cirka 23 kronor. Beträffande världsmarknadspriset på olja så är det högt idag men samtidigt betydligt lägre än det varit tidigare när bensinen och dieseln i Sverige var väsentligt billigare.

LÄS ÄVEN: Här är partierna som är nöjda med rekordhöga bränslepriser

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Almgren

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.