Regeringens klimatjulklapp: Dieselpriset höjs med ytterligare en krona

Missnöjet jäser hon svenska folket över de skenande drivmedelspriserna. I likhet med de likaså skenande elpriserna har de kraftiga prisstegringarna på bensin och diesel i huvudsak rödgrönt regeringspolitiska orsaker. Trots protester går man nu vidare med nya prishöjningar – efter jul och nyårshelgen får den som har en dieseldriven bil eller jordbruksmaskin bita ihop och räkna med ett pris vid pump på en bra bit över 20 kronor litern.

Det nya hoppet uppåt för dieselpriset vid årsskiftet beror på att bensinbolagen då tvingas blanda i dyrare biodrivmedel i dieseln genom den så kallade reduktionsplikten. Tillsatsen är dessutom energifattigare, vilket innebär att körsträcka och driftstid per liter drivmedel minskar samtidigt som priset ökar.

Drivmedelsskatten, som utgör cirka 60 procent (!) av priset vid pump ska också höjas med hänvisning till inflationen. Till detta kommer en höjd koldioxidskatt på diesel med 13 öre litern.

LÄS ÄVEN: Hotet: Diesel för 30 kronor per liter

En krona mer per liter eller mer

Det som kan rädda de svenska kunderna från en ny prischock är om världsmarknadspriset på olja går ned. Men det kan tvärtom också gå upp. Med dagens världsmarknadspris antas prishöjningen bli en krona litern.

Det är bara den senaste i raden av prisökningar på dieseln i närtid. Så sent som sommaren 2020 kostade dieseln under 14 kronor litern. Mycket redan det ansåg många, men på bara halvtannat år kommer literpriset alltså vid årsskiftet att ha stigit med mer än sex kronor.

LÄS ÄVEN: Höjda priser med mer biodrivmedel i bensin och diesel

Prishopp uppåt så sent som i augusti

Det senaste prishoppet uppåt med 80 öre litern kom så sent som i augusti, även det föranlett av den rödgröna regeringens beslut om ökad inblandning av motorfrätande, dyrt och ineffektivt biodrivmedel. Bara fyra månader sedan ska nu inblandningen öka ytterligare från 26 till 30,5 procent. Det är det inte alla fordon som klarar, vilket ställer till med stora problem för de med lite äldre fordon och maskiner.

Bränslebolagen vill i nuläget inte uppge någon exakt siffra för vad det kommer att stå i det lilla fönstret på pumpen den 1 januari men minst 20,50 kronor är en kvalificerad gissning enligt Dagens PS om oljepriset håller sig på nuvarande nivå. Om priset på biodrivmedel ökar till följd av den redan nu konstaterade ökade efterfrågan kan prishöjningen vid pump bli än kraftigare.

LÄS ÄVEN: Här är anledningen till att Sverige har Europas dyraste diesel

Högsta dieselpriset i världen

Klart är däremot att den prognostiserade prishöjningen på diesel innebär att Sverige får världens högsta dieselpris. Idag ligger vi tvåa i världen efter Hong Kong och etta i Europa.

Den höga drivmedelsskatten är en stor bov i dramat men inblandningen av biodrivmedel har seglat upp som den största påverkansfaktorn. Tyskland drivmedelsbeskattar medborgarna lika hårt som Sverige men har ändå ett dieselpris som är fyra kronor lägre per liter. Detta därför att man valt att inte blanda i så höga halter dyrt biodrivmedel som Sverige.

LÄS ÄVEN: Skenande prisökning på diesel – klimatpolitiken orsak

Det finns också krafter, dels närstående Miljöpartiet men också inom myndighetsväsendet som vill se ytterligare kraftigt höjda priser på fossila drivmedel. Trafikverket gick för en tid sedan ut med att man tycker att 50 kronor litern kan vara lagom.

LÄS ÄVEN: Trafikverket vill ha bensinpriser på 50 kronor per liter – för att ”uppnå klimatmålen”

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Vill du slippa reklamen och samtidigt stötta Samnytt
Bli då prenumerant och välj annonsfritt eller om du hellre vill donera välj det alternativet!