Med början nästa år ska Stockholms rödgröna styre införa den strängaste miljözonen i Stockholms centrala delar, något som även kommer att omfatta yrkestrafik och varutransporter.
Enligt miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) har luften i Stockholm förbättrats men är fortfarande ett stort problem och påstås ha ihjäl ett stort antal stockholmare årligen.
LÄS ÄVEN: Rödgrönt styre vill förbjuda bilar på populär gata i Stockholm
– Luften i Stockholm har förbättrats över tid. Det är ingen slump, det beror framför allt på åtgärder i trafiken, dubbdäcksförbud, trängselskatt, miljözoner. Men det är fortfarande ett allvarligt problem, 1 000 stockholmare dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar, säger Åsa Lindhagen till DN.
Miljözonen med klass 3, där endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra, kommer att införas i Gamla stan och delar av city på nedre Norrmalm. Syftet med miljözonen sägs inte vara att minska biltrafiken utan att minska utsläppen. Man har också avsatt två miljarder kronor för att underlätta för gång, cykel och kollektivtrafik.
LÄS ÄVEN: MP-beslutet: Bara elbilar i Stockholm 2024
– Det kommer att gälla yrkestrafiken och varutransporter. De omfattas av miljözon enligt lag. Det vi utreder just nu är var gränserna kommer att dras. Zonen ska börja införas 2024 och vara fullt ut införd 2026.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.