Gör det jobbigare, näst intill omöjligt, att köra bil och satsa i stället på gång- och cykeltrafik. Det är metoden en trafikforskare föreslår för att få ned utsläppen från trafiken. Elbil påstås inte vara ett alternativ.

Till 2030 har Helsingborg som ambition att bli ”klimatneutralt” eller åtminstone så nära som möjligt. För detta krävs radikala åtgärder, menar Till Koglin, universitetslektor och docent i transport- och mobilitetsplanering vid Lunds universitet.

– Reducera antalet parkeringsplatser, sänk hastigheten, satsa på gång-, cykel- och kollektivtrafik, säger Till Koglin till statstelevisionen.

Då han menar att elbilen kräver lika stor plats i stadsmiljön som vanliga bilar, och har stor miljöpåverkan vid tillverkning samt orsakar partikelutsläpp som påverkar luftkvaliteten, ser han inte elektrifiering som lösningen.

20 km/h

Ett sätt att göra livet mer surt för bilister skulle vara att sänka hastigheterna ned till 20 km/h.

Koglin vill också se att det inte byggs fler shoppingcenter som är anpassade för bilar.

Avgick i protest

Tidigare i år avgick Till Koglin från sin post i Lunds klimatpolitiska råd. Anledningen var utbyggnaden av E22.

– Det är meningslöst att sitta i rådet när kommunen ställer sig bakom ett beslut som strider mot all forskning om hållbar mobilitet, sa han till Sydsvenskan.