Med Geofencing, eller geostaket på svenska, vill Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) kontrollera bilisters fart på huvudstadens vägar.

Det digitala verktyget kan användas för att begränsa hastigheter och gör så att bilen själv bromsar i vissa områden, men också på vilka sträckor en hybridbil ska slå om från bensindrift till eldrift, även detta automatiskt.

Efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm 2017 startade regeringen ett projekt som sägs syfta till säkrare och mer hållbara städer. Där ingår bland annat att medelst geostaket begränsa vilka fordon som får köra i specifika områden.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets plan för Stockholm: bilar ska inte få köra fortare än cyklar

2019 gick Daniel Helldén (MP) ut och sa att han ville att alla Stockholm stads egna bilar skulle styras av geostaket redan till 2021, men så blev det inte. Helldén har dock kvar förhoppningen om att det snart kan bli verklighet.

– Med geofencing är det inget snack om saken, man följer reglerna. Det skulle göra att vi skulle kunna utforma staden på ett helt annat sätt. Staden skulle bli renare, mer för stockholmarna, säger han till Mitt i.

– Min vision är att alla personbilar och lastbilar har den här funktionen, håller hastighetsgränserna. Att de inte kör på de gator där de inte får köra och så vidare.

Bensinbilar totalförbjuds

På initiativ av Daniel Helldén beslutade det politiska styret i Stockholms stad tidigare i år att inga fossildrivna fordon ska tillåtas köra på stadens gator från och med år 2030.

LÄS ÄVEN: Blågröna styret i Stockholm TOTALFÖRBJUDER bensinbilar