Samhällsnytt växer – och växlar upp

67 Shares

Sommaren 2015 gick det som då hette Avpixlat med stora minus. Sajten överlevde endast på grund av en väldigt stor donation. Men den sommaren hade vi ett par, kanske tre, månader kvar på pengarna innan det skulle vara tomt. Då gick vi ut till våra läsare och bad dem att börja donera regelbundet varje månad – och vilket gensvar vi fick!

Vid den tiden var det en mycket mindre organisation men sedan dess blev ekonomin stabil. Vi kunde sedermera dessutom dryga ut det med Google-reklam vilket tillät oss konsolidera och växa och investera i utvecklingen av verksamheten.

Men våren 2018 ströp Google vår reklam, efter att de haft ett möte med den socialdemokratiska regeringen.

LÄS MER: Efter censurmötet med regeringen: Google stryper all reklam på Samhällsnytt

Återigen vände vi oss till våra läsare, som återigen visade sitt stöd för tidningen. Vi slutade därefter helt med reklam och kunde klara oss på de donationer våra läsare skickade in – allt i från 10, 20 eller 50 kronor, till de som donerar 100, 500, 1000 eller i vissa fall ännu mer.

De donationerna gjorde att vi även kunde växa och anställa nya medarbetare.

Växte starkt
Sedan dess, men framförallt när Samhällsnytt såg dagens ljus, har vår besöksstatistik gått upp kraftigt. I juni kunde vi rapportera att vi för första gången hade gått om Sydsvenskan och juli såg vi ut att ha gått om Göteborgsposten.

LÄS MER: Samhällsnytt går om Sydsvenskan på nätet – nästan 6 miljoner besök under maj

Men att bibehålla och dessutom öka ytterligare kräver mångdubbelt mer av oss.

Endast en liten andel donerar
I dagsläget uppskattar vi att endast omkring 1-3 procent av de som läser Samhällsnytt donerar regelbundet. Det är tack vare er vi existerar och växer!

Vi har också varje månad försökt få de 97-99 procent uppskattningsvis, som inte donerar, att börja donera. Hade det lyckats så hade vi kunnat fortsätta utan reklam, såsom vi gjort till nyligen (för de som vill börja donera, klicka här!)

Men när detta gått långsammare är förväntat har vi återigen börjat titta på alternativet att ta in reklam igen. För att ha ytterligare ett ben att stå på, som möjliggör fortsatt tillväxt för tidningen och därmed ökar våra chanser att konkurrera med (och ut) gammelmedia.

Kanske inte alltid en fröjd för ögat
Som ni säkert har sett (och kanske ser ovan) så har vi introducerat reklam de senaste månaderna. Vissa har reagerat negativt på innehållet i viss reklam, vilket är förståeligt.

Vi väljer på de flesta av våra reklamplatser inte vilken reklam som visas, utan det upphandlas på en reklambörs. Som vi tidigare redogjort för så är vi utestängda från de flesta större annonsbörser och använder därmed de vi kan.

Det är inte alltid en fröjd för ögat, men om vi, och vi hoppas ni också, vill ta kampen med gammelmedia på allvar, kan vi inte nöja oss med att vara 6-7 personer; mot Aftonbladets 340 anställda, Sydsvenskans omkring 150 eller Expressens 500, där de bara på Stockholmsredaktionen har 275 stycken (år 2014).

Kampen har bara börjat
För att vinna måste vi växa. I antal, i bredd, i kvalité. På alla sätt och hela tiden.

Vi kommer inte kunna vinna om vi är nöjda med den omsättning, de anställda eller det vi gör idag. Ambitionen måste hela tiden vara att bli större, bättre, vackrare och tuffare.

Och det görs endast om vi har resurserna att rekrytera och behålla våra medarbetare och investera i verksamheten.

Därför har vi börjat med reklam.

Vi tror och hoppas att ni har förståelse för det.

Våra läsares donationer är och kommer förbli den viktigaste delen i Samhällsnytts finansiering. Vi kommer också att fortsätta att försöka öka andelen som donerar, vilket skulle göra en stor skillnad.

Men med reklam som kompletterar donationerna blir vi en starkare del av den kamp som tar Sverige tillbaka från det vänsterliberala etablissemang som förstört så mycket.

Tack för stödet och förståelsen.

Nu kämpar vi vidare!

67 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.