En SAS-anställd man fick sparken när han i enlighet med flygpersonalens reglemente anmälde sig som “unfit for flight” efter en omtumlande flygincident. Av ett samtal med chefen framgår att den anställde fick gå på grund av detta.
När den kabinanställde mannen – som SVT valt att kalla Johan – varit med om ett missöde i Zürich 2017 var han ordentligt utmattad. En smäll hade hörts ombord så planet som tvingades vända och göra en säkerhetslandning.
Händelsen orsakade oro och adrenalinpåslag för Johan. Dessutom hade han efter incidenten arbetat i mer än 11 timmar. Enligt regler för flygpersonal, som existerar av säkerhetsskäl, måste man anmäla sig som olämplig för flygning om så är fallet. Därför gjorde Johan det.
Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅
Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.Urklipp från Transportstyrelsens riktlinjer:
“En besättningsmedlem får inte tjänstgöra i ett flygplan om besättningsmedlemmen vet att
han eller hon lider av, eller sannolikt kommer att lida av, trötthet, eller på annat sätt känner
sig ur form i sådan omfattning att flygningen kan utsättas för fara.”
– Om det skulle hända något under landningen till exempel som gör att man behöver utrymma, så är det kabinpersonalens ansvar att under några minuter tömma ett aluminiumrör med 200 personer, säger Johan till SVT.
Två veckor senare fick han sparken. Av ett hemligt inspelat samtal med Johans chef framgår att Johan inte skulle ha blivit av med sin anställning om han låtit bli att anmäla sig som olämplig.
SAS flygchef Rolf Bakken förnekar – trots inspelningen – i ett pressmeddelande att Johan fick sparken på grund av att han följde den aktuella regeln. Vidare uppger Bakken att Johans tidigare chef ”uttrycker sig olyckligt i inslaget och det representerar inte hur vi ska arbeta”.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.