Den reklamfilm SAS lade upp igår och som snabbt fick massiv kritik togs senare på kvällen bort från företagets Youtube-kanal. I filmen påstod SAS att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån.

Den hårt kritiserade filmen sparades av många på nätet som förutsåg att SAS skulle plocka ner filmen och laddades därefter upp igen. En av dessa uppladdningar kan ses nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0

Efter att Samhällsnytt uppmärksammade reklamfilmen fick den stor spridning i sociala medier och kritiken ökade snabbt i omfattning.

LÄS ÄVEN: SAS i reklamfilm: ”Det finns inget skandinaviskt”

I ett pressmeddelande på onsdagen skriver SAS att man ”står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss” och ”är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen”.

Vidare tror inte företaget att det kan röra sig om upprörda medborgare utan något mer konspiratoriskt:

När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.

I skrivande stund finns SAS originalklipp åter igen tillgängligt på Youtube, dock olistat med kommentarerna avstängda och över 14 000 tummar ned mot endast 300 upp.