I slutet av förra veckan uppmärksammade Samhällsnytt ett videoklipp i vilket en elev stampade på och slog en annan elev inför åskådare i en skola. Nu framkommer det att skolledningen försöker mörka händelsen och även vägrar visa offrets mamma det videomaterial som man tagit del av. Vi ringde rektorn som antyder att gärningsmannen kan släppas tillbaka in på skolan redan i nästa vecka.

Det var vid 13-tiden på torsdagseftermiddagen som ett bråk uppstod i Nannaskolan i centrala Uppsala med elever i årskurs 6-9. En elev fick föras till sjukhus för de skador han åsamkats, vilket statstelevisionen rapporterade om, men utan att nämna skolans namn eller visa bildmaterial från händelsen.

LÄS ÄVEN: Elev stampade annan elev inför åskådare – fördes till sjukhus

Samhällsnytt kunde däremot visa ett videoklipp i vilket det framgår att en invandrarkille stampar och slår mot en person som ligger ned samtidigt som han skriker. I bakgrunden hörs det hur andra elever tittar på. Klippet kan ses nedan.

Polis och SVT skrämmer till tystnad om händelsen

Efter Samhällsnytts publicering gick statstelevisionen ut med ytterligare en artikel i ämnet – denna gång dock inte för att delge läsare och tittare mer information om händelsen utan tvärtom för att stoppa information från att nå ut. Detta genom att hota allmänheten med rättsliga påföljder och påståenden om att det är olagligt att sprida videoklippet från Nannaskolan.

För att skrämma barn och föräldrar till tystnad tog SVT hjälp av Jonas Eronen som är presstalesperson i polisregion Mitt. Han underströk att det kan leda till både böter och fängelse för den som inte håller tyst om händelsen.

Foto: Faksimil SVT

Offrets mamma: Rektorn skyddar brottslingen

I helgen var Samhällsytt i kontakt med den misshandlade pojkens mamma som berättar att hon efter misshandeln fick ett samtal från skolans rektor Henrik Ljungblom. Han meddelade att hon måste hämta sin son omedelbart och därefter fördes pojken till sjukhus.

När mamman bad Ljungblom att få se de videoklipp av misshandeln som skolledningen tagit del vägrade rektorn att tillmötesgå önskemålet. Istället har Samhällsnytt måst överlämna en opixlad version av filmen till offrets mamma.

– Vi förde sonen till sjukhuset och tack och lov hade han inga allvarliga skador. Vi har bett rektorn om att få filmen, men han vägrade, han sa att han måste täcka ansiktet på alla inblandade. Detta har jag inte fattat.

Vidare berättar pojkens mor att sonen precis börjat årskurs 6 och aldrig tidigare har pratat med den kille med arabisk invandrarbakgrund som syns stampa på pojken i videoklippet. Offrets mamma uppger att bakgrunden till misshandeln är en tidigare dispyt med turkisk pojke som dock ska vara uppklarad.

– Min son hade egentligen haft en konflikt med en annan pojke som försökte låta smart. Min son kunde inte låta bli att svarade på turkens mobbning, ”du är fattig, du har fake kläder, du är en apa, osv.”. Så för en vecka sedan hamnade de i konflikt. I den konflikten gick turkens hörlurar sönder. Min son förklarade att han inte är villig att betala för någonting som han inte har gjort, de pratade med kuratorn tillsammans, lugnade sig och allt var som vanligt.

Turk skickade sin arabiska vän

På torsdagen kom den arabiska killen springade mot offret i en överraskningsattack och krävde pengar för konflikten med den turkiska pojken. Lika snabbt överföll han sedan offret med slag och sparkar samtidigt som han hänvisade till Allah. Enligt vittnesmål spottade den arabiska pojken även på offret som låg ned innan han slutligen lämnade lokalen.

– I torsdags berättade turken för den arabiska pojken att min son inte vill betala för de förstörda hörlurarna så misshandeln skulle då lösa problemet. Han gick till danssalen där barnen bruka hänga på rasten. Min son var där med sina vänner och hann inte ens ställa sig upp när den arbaiska pojken kom skrikande: ”du ska betala för hörlurarna, wAllah (jag svär vid Allah, reds. anm.)”.

Rektorn lägger skuld på offret

Pojkens mamma berättar även att övriga elever som bevittnade det brutala överfallet i rummet bara stod och filmade utan att ingripa för att försöka stoppa misshandeln.

– Idag ringde rektorn för att berätta att de gör allt för att barnen skulle känna sig trygga, men det finns fler synpunkter alltså på något sätt att det också kan vara min sons eget fel eller liknande.

– Den arabiska pojken är avstängd nästa vecka och socialtjänsten kontaktades. Igår berättade rektorn att även turken ska vara avstängd, med idag ändrade han sig och frågade mig vad har turken med saken att göra. Alltså stämpling är ingen brott enligt rektorn.

– Rektorn kunde inte heller berätta konkret vad han kommer att göra. Jag antar att den arabiske pojken är tillbaka om en vecka och kommer att få ”samtalsterapi”.

Vidare uppger mamman att sonen efter händelsen ska träffa en pyskolog. Andra föräldrar som tidigare haft sina barn i Nannaskolan har hört av sig till pojkens mamma för att berätta att skolan inte har vidtagit några åtgärder när deras barn utsatts för mobbning.

– Deras barn blev mobbade och fick till slut byta skola för att de kände att inga åtgärder vidtogs.

Rektorn: ”Kan inte svara på vad som händer”

På måndagsförmiddagen ringde Samällsnytt till Henrik Ljungblom som är rektor vid Nannaskolan för att höra mer om händelsen, vilka åtgärder han vidtar och varför han undanhåller information från den drabbade pojkens förälder.

Kan du berätta om bakgrunden till bråket förra veckan?

– Vi har sagt så här för elevernas trygghet och de som är inblandade att alla frågor, ingående frågor om den här händelsen tas av kommunen centralt för att vi vill liksom inte hänga ut eleverna och att vi vill på något sätt också bearbeta det som hänt.

– Vi tycker självklart att det är allvarligt och har massa insatser. Men jag vill inte gå in på detaljer om själva indicidenten och vad vi gör men vi ser väldigt allvarligt på det och jobbar med insatser. Jag får hänvisa dig till Christina Stenhammar som ska ta alla journalister, för att våra elever som går på skolan ska känna trygghet.

Det blir en oro som även sprider sig till andra föräldrar. Vilka åtgärder vidtar ni?

– Ja precis och jag kan säga att de som berörs av detta, de vet om vilka åtgärder vi gör. Jag kan heller inte redogöra vilka åtgärder vi gör för enskilda elever. Jag kan bara säga att vi vidtar åtgärder.

Offrets mor har varit i kontakt med oss och upplever inte att hon får något gehör hos dig utan snarare att du mörklägger händelsen genom att inte låta henne ta del av de videoklipp ni har.

– Ja alltså, det, få vara hennes uppfattning. Men jag bjuder ju in alla föräldrar som berörs av det här till ett möte, så att jag kan inte kommentera vilka insatser vi har gjort för att och hur olika föräldrars kontakter. Man upplever det här olika det förstår jag.

– Men att jag skulle mörka det stämmer inte. Men däremot kan jag ju inte berätta hur jag gör med olika elever för olika föräldrar. Föräldrar vill veta ”hur gör du med den här specifika eleven” men jag får ju inte säga det. Så fungerar det.

Hon berättar att du inte är villig att överlämna det videomaterial som ni fått in. Stämmer det?

– Nej, vi ska kalla till möte och hon skulle gärna få se video om hon vill det. Jag har inte sagt att hon inte får se det. Det har jag inte sagt.

Eleven som misshandlade är avstängd från skolan närmaste veckan. Efter en vecka är eleven tillbaka i skolan?

– Rent hypotetiskt. Jag sätts i en situation där jag inte kan svara på den frågan. Men det är viktigt att det blir bra för alla elever och jag kan inte säga vad som kommer att hända. Men rent teoretiskt… jag kan inte säga vad som kommer att hända efteråt, jag kan inte göra det för det handlar om enskilda elever

Att den här grova misshandeln sker inne i skolans lokaler får en att undra vad ni har för säkerhet.

– Vi har rastvakter men alla utrymmen är ju inte alltid bemannande på dert sättet, men vi har rastvakter som går runt, så det var ju olyckligt att det hände i en lokal där det just inte fanns en vuxen som gick runt.

SD-fientlig rektor

Spekulationer förekommer kring om Ljungbloms vilja att enligt föräldrar lägga locket på om händelsen där en elev med invandrarbakgrund stampar en annan elev kan kopplas till dennes politiska intresse att hålla Sverigedemokraterna borta från att få ökat inflytande i politiken.

En närmare titt på Ljungbloms aktivitet i sociala medier visar att han är starkt SD-fientlig och inte anser att partiet ska vara i riksdagen trots att det har valts in där.

SD:s partiledning jämförs med Adolf Hitler och Nazityskland. Foto: Faksimil Facebook

LÄS ÄVEN: Invandrargäng misshandlade svensk pojke på Annie Lööfs skola