Nästa år blir det lite billigare att tanka bilen. De fyra Tidöpartierna har beslutat att skatten på bensin och diesel ska ned till vad man bedömer vara EU:s miniminivå.
Det mesta av priset vid pump på drivmedel är skatt. I kombination med hög reduktionsplikt – inblandning av dyrt biobränsle – har det gett svenskarna bland de högsta bensin- och dieselpriserna i världen.
Om den gamla regeringen fått vara kvar, skulle reduktionsplikten och drivmedelsskatten ökat ytterligare och priset rasat än mer i höjden. Den nya regeringen har fått kritik för att inte infria vallöftena om kraftigt sänkta drivmedelspriser men har bromsat fortsatta prisökningar.
EU begränsar handlingsutrymmet
Precis som för reduktionsplikten har EU beslutanderätt när det gäller hur mycket skatt svenskarna ska betala för sin bensin och diesel, detta trots att beskattning av medborgarna enligt EU-fördraget ska vara en nationell angelägenhet.
Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅
Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.Sverige har dock legat en bra bit över den miniminivå som EU kräver och nu sänker Tidöpartierna skatten till vad man bedömer vara lägsta möjliga. Konkret innebär det 1 krona och 64 öre mindre i skatt per liter bensin och 43 öre mindre för dieseln.
– Vi vet att det är tungt för många familjer nu. Inflationen slår stenhårt och brett över hela landet, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff där även SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt deltog.
Svenskarna får behålla 6,5 miljarder
Om svenskarna fortsätter att tanka sina bilar som tidigare innebär skattesänkningen att få behålla 6,5 miljarder kronor av sina pengar som staten annars skulle lagt beslag på.
2025 kommer ytterligare en sänkning av bensinskatten, då med 75 öre. Sänkt skatt blir det även på jordbruksdiesel – de höga priserna har slagit hårt mot den svenska lantbruksnäringen.
Att skatten sänks olika mycket för bensin och diesel beror på att man tagit hänsyn till att priset påverkas olika av reduktionsplikten, som också ska sänkas. På det här sättet blir det mest rättvist menar SD och regeringen.
Lovat mer än man håller
Ebba Busch sade på pressträffen att hon med de beslut som tagits har hållit vad man lovade i valrörelsen. Det håller breda grupper svenskar inte med om.
Även medias inrikespolitiska kommentatorer konstaterar att de prissänkningar som aviserats är långt ifrån vad framför allt SD och KD lovade väljarna. Och den politiska oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen var efter dagens besked heller inte sena att påtala detta.
– Jag tror det svenska folket är ganska luttrade med löften om sänkt pris vid pump. Förra gången lovade man stora sänkningar och det blev 14 öre. Vi får väl se vad effekten verkligen blir för de som kör bensinbil, sade Socialdemokraternas, finanspolitiske talesperson Mikael Damberg.
Med Socialdemokraterna kvar vid makten hade drivmedelspriserna emellertid varit väsentligt högre och i stället för sänkningar framöver hade det blivit rejäla höjningar som man kommit överens med Miljöpartiet om.
Se pressträffen
Pressträffen kan ses i sin helhet nedan.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.