➤ ”Vi har yttrandefrihet i Sverige men den sträcker sig inte hur långt som helst”, säger S-riksdagsledamoten.

I ett inlägg på SD Karlskronas Facebooksida den 1 november skriver ordförande Christopher Larsson om den nya 17,5 meter höga minareten som nyligen stod klar vid moskén på Kungsmarken i Karlskrona där böneutrop kommer hållas varje fredag framöver.

Detta kallar Larsson bland annat för ”en sorgens dag” och att ”då kommer minareten för första gången skandera ut över Karlskrona att ’Allah är stor’ samma fras ’Allah akhbar’ som islamister skriker när de spränger sig i luften”.

LÄS MER: Minaret med böneutrop ska underlätta integrationen

Vidare skriver Karlsson att minareten är en symbol för kvinnoförtryck och understryker att moskén har separata ingångar för män och kvinnor.

Jag ska inte skriva något om Muhammed och hans liv samt hans hustrur med risk för att jag blir polisanmäld. Men ni som är upplysta och har läst hadditherna ni vet vad jag tänker.

SD har under min ledning motverkat denna minaret precis så mycket vi orkat, med alla till buds stående demokratiska medel. Vi har kampanjat för att väcka opinion, vi har blivit polisanmälda. Vi har stridit i nämnder och i fullmäktige, vi har anmält förvaltningen till länsstyrelsen och fick avslag och vi har anmält kommunen till förvaltningsrätten och fått avslag. Vi har begärt överprövning och fått avslag även där. De andra partierna har varit knäpptysta med undantag för socialdemokraterna som tycker minareten är bra för att ”den visar att Karlskrona är för mångkultur”

I Sverigedemokraternas Sverige ska alla som har fysisk förmåga arbeta tills de är 65, där har man inte tid att springa i moskén fem gånger om dagen. I SDs Sverige är alla män och kvinnor lika mycket värda.I SDs Sverige har vi religionsfrihet, alla får tro på vad de vill så länge det inte stör någon annan eller inskränker på individernas fri eller rättigheter.

Magnus Manhammar, ordförande för Socialdemokraterna i Karlskrona, har valt att polisanmäla SD-ordföranden för hets mot folkgrupp.

– Det är inte första gången Christopher Larsson och SD använder sig av generaliserande uttryck och sprider hat, säger riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) i ett pressmeddelande.

– Vi har yttrandefrihet i Sverige men den sträcker sig inte hur långt som helst. Hets mot folkgrupp är ett hatbrott. Därför polisanmäler jag nu Christopher Larsson.