Nyligen uppmärksammades det att ishockeyklubben Frölunda Indians efter vänsterrörelsen Black Lives Matters framfart kan komma att plocka bort sitt klubbmärke som föreställer en traditionell indian med fjäderskrud. Nu pressas även glasstillverkaren Triumf Glass till ett motsvarande beslut att upphöra sälja sin glass ’Sitting Bull’ efter att en svensk som uppger sig tillhöra det nordamerikanska usprungsfolket uttalat klagomål.

Vänsterrörelsen Black Lives Matters i USA har efter att den amerikanske brottslingen och drogmissbrukaren George Floyd avled i samband med ett hårdhänt polisingripande utövat påtryckningar mot flera amerikanska sportklubbar för att de ska ta bort vad man hävdar är rasistiska begrepp.

LÄS ÄVEN: Rasistanklagelser mot Frölunda Indians – kan ta bort indian

Rasistanklagelserna har spridit sig från USA till övriga världen och riktats nu också mot bland annat statyer och flingpaket. Glasstillverkaren Triumf Glass med säte i Göteborg ska nu se över huruvida den folkkära och glassklassikern ”Sitting Bull” som funnits i sortimentet sedan år 1983 ska få vara kvar i sortimentet eller inte.

Påtryckningar via sociala medier

Bakgrunden till att Triumf Glass överväger att ta bort glassen är att de genom kundtjänsten och sociala medier har mottagit kritik för att använda stereotypa och kränkande bilder.

Detta eftersom glasstillverkaren använder en indian på förpackningen och även namnet ’Sitting Bull’. Ett namn kopplat till högste hövdingen över den nordamerikanska urfolkstammen hunkpapa (sioux) som levde på 1800-talet.


’Sitting Bull’. Foto: David F. Barry

Triumf Glass: ”Allvarligt om folkgrupper känner sig kränkta”

Felix Müntzing är försäljnings- och marknadschef hos Triumf Glass AB och han berättar att de ska göra ”en ordentlig utredning” kring ’Sitting Bull’. Men han flaggar redan nu för att ”tiderna förändras” och att glasstillverkaren ser allvarligt på klagomål om att glassen av några kan uppfattas som stötande.

– Vi ser väldigt allvarligt på om folkgrupper känner sig kränkta, berättar Müntzing för SVT.

Felix Müntzing från Triumfglass bjöd på glass!

Posted by Marknadsföreningen i Göteborg – MiG on Wednesday, June 24, 2015

”Konsekvenser att vi inte finns som människor”

Bakom klagomålen står bland annat debattören Antonie Grahamsdaughter som säger sig vara en del av den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.

Statstelevisionen har upplåtit sin plattform åt debattören att bedriva kampanj mot glasstillverkaren som hon menar kränker och förlöjligar hennes befolkning.



LÄS ÄVEN: Rasistanklagelser mot apa på flingpaket orsakar livlig debatt

authorimage