➤ Skärmdumpar från flera konversationer mellan Rabani och olika användare visar att delar av innehållet togs bort – vilket kan tyda på att företagets anställda manuellt redigerat konversationerna.

Samhällsnytt har tagit del av flera skärmdumpar som innehåller konversationer mellan Bechir Rabani och flera personer. Rabani använde ett flertal konton på Facebook för att kommunicera med sina följare och sprida sitt material. Alla dessa konton är för närvarande avstängda av Facebook.

Enligt gängse praxis brukar chatthistorik med avstängda profiler hos andra användare vara intakt. Den enda skillnaden är att namnet på den avstängda profilen inte längre blir klickbart och i vissa fall inte syns alls.

LÄS MER: Polisen – vi utreder inte Bechir Rabanis död

I fallet med Bechir Rabani verkar det dock som att Facebooks personal manuellt gått igenom alla hans chattar och tagit bort meddelanden under en viss period, medan andra förblivit intakta. Inte minst gäller det meddelanden som kan vara relevanta för hans dödsfall i fredags – som när han berättade för undertecknad för två veckor sedan att han hade varnats av Säk om en pågående kartläggning mot honom och behovet av att vara försiktig. I skärmdumpar nedan syns att endast undertecknads frågor är kvar medan Rabanis svar är borta utan några förklaringar:

Hos flera andra användare ersattes dock svaren från Rabani med en annan informationstext om att meddelanden identifierats som olämpliga eller som skräppost.

LÄS MER: Medborgarjournalisten Bechir Rabani är död

Hos en användare som vill vara anonym raderades alla Rabanis meddelanden som skrevs före den 30 maj:

medan de med senare datum lämnades kvar:

Hos en annan användare raderades alla meddelanden sedan januari 2017:

Att inte alla meddelanden är borta tyder på att chattarna möjligtvis har gåtts igenom av någon på Facebook och markerats manuellt. Företaget saknar tydliga kontaktvägar i Sverige men Samhällsnytt har via mejl ställt flera frågor till kommunikationsansvarig för Facebook Sweden AB Peter Münster.

Vi kommer att uppdatera artikeln så snart vi får ett svar från företaget.